9590

Omslagsbild, Utvandrarna

Provläs ett kapitel
Pris: 190,00 kr



Utvandrarna

av
Vilhelm Moberg

Vilhelm Mobergs gripande berättelse finns äntligen som lättläst! Möt Karl Oskar, Kristina, Ulrika och alla de andra som hoppades att livet skulle bli bättre i Amerika. Att de skulle slippa svält, slag och förföljas för sin tro. Det hoppet gav dem mod att lämna sitt land, släkt och vänner, och att möta en okänd framtid.

Resan över havet är lång och svår. Många blir sjuka och alla når inte fram. Det är spännande och engagerande berättat, samtidigt som det är en bit svensk historia.

Utvandrarna gavs ut första gången 1949. Vilhelm Moberg skrev ytterligare tre böcker om personerna i boken och om deras öden i det nya landet.

Cecilia Davidsson har skrivit flera egna böcker för LL-förlaget. Hon har också återberättat en rad klassiker till lättläst, bland andra Röda Rummet och Mor gifter sig. Nu har hon tagit sig an Vilhelm Mobergs Utvandrarna. Utvandrarna kommer snart även i en modern filmversion av Daniel Espinosa.

Fakta

Författare: Vilhelm Moberg

Återberättare: Cecilia Davidsson



Nivå: 3 – Lätt

Genre: Återberättade böcker
ISBN: 9789170535291

Utgivningsår: 2015-08-24



Bindningstyp: Inbunden

Antal sidor: 220
Dela på Internet:


Vi rekommenderar även

Omslagsbild, Hypnotisören


Pris: 85,00 kr


Hypnotisören
Omslagsbild, Utvandrarna - med ljudbok


Pris: 260,00 kr


Utvandrarna – med ljudbok
Karl Oskar hade ärvt släktens stora näsa,
den som gav tur i livet.
Han växte upp till en stark och hederlig ung man.
Men han var envis redan som barn,
det hände att han inte lydde sina föräldrar.

En dag när Karl Oskar var fjorton år
hjälpte han sin far att göra en höhäck till korna.
Fadern sa åt Karl Oskar att såga av pinnar till häcken.
Pinnarna skulle vara en och en halv meter långa.
Men Karl Oskar tyckte att häcken blev för låg.
Därför gjorde han pinnarna lite längre.

Hans far blev arg och sa:
– Vill du inte göra som jag säger,
så kan du gå vart du vill.

Karl Oskar var tyst en liten stund.
Sedan svarade han:
– Då går jag väl vart jag vill!