9608

Omslagsbild, Tillbaka till ett krig

Provläs ett kapitel
Pris: 190,00 kr



Tillbaka till ett krig

av
Torsten Bengtsson

Nu kommer sista och avslutande delen i trilogin om tyske pojken Hans och hans äventyr i andra världskrigets efterdyningar. Efter tiden som krigsbarn i Skåne har det nu blivit dags att återvända till hemstaden Köln. Det är ont om mat och alla kämpar för sin överlevnad. Vissa gräver i bråten under sönderbombade hus, andra stjäl från amerikanska soldater.

Tillbaka till ett krig är en levande och angelägen skildring av krigets konsekvenser, allt sett med en tonårings ögon.

Ett regn av bomber och I krigets skugga heter de två första delarna i Torsten Bengtssons serie om andra världskriget. Tillbaka till ett krig avslutar serien.

OBS! Boken levereras i mitten av januari, men det går bra att beställa den redan nu.

Fakta

Författare: Torsten Bengtsson



Nivå: 2 – Lättare

Genre: Unga läsare, Skönlitteratur
ISBN: 9789188073006

Utgivningsår: 2016-01-15



Bindningstyp: Inbunden

Antal sidor: 92
Dela på Internet:


Vi rekommenderar även

Omslagsbild, Av samma blod


Pris: 190,00 kr


Av samma blod
Omslagsbild, Snöstormen - med ljudbok


Pris: 260,00 kr


Snöstormen – med ljudbok
MAX; EN FIXARE

Jag vaknar tidigt.
Jag ligger på madrassen på golvet i köket.
Mor är uppe. Hon värmer vatten på spisen.
Hon ler och viskar:
– Underbart att ha dig hemma igen.

Jag ler tillbaka.
– Det blir gröt till frukost, säger hon.
Mor tänder ett ljus. Hon sätter det på en hylla.
Där finns två foton. Ett på min bror och ett på min far.
Ingen av dem finns med oss längre.

– Hur är det med Max?
frågar jag för att tänka på något annat.
– Du kommer inte att känna igen honom.
Han har växt till sig. Han klär sig som en vuxen man
och han har mycket pengar,
mest amerikanska dollar.

Jag längtar efter Max.
Jag undrar hur det är att leva här i Köln efter kriget.
– Var bor han nu? frågar jag.
– Jag vet inte. Men han har lovat att komma hit
för att träffa dig, säger mor.

När vi har ätit vår gröt knackar det på dörren.
Där står Max.
Han är klädd i fina kläder med en hatt på huvudet.
– Är det svensken som har kommit hem? skojar han.
– Du ser ut som en amerikan, säger jag.

Vi skrattar och kramar om varandra.

– Följer du med ut på stan?
Jag har en del att visa dig, säger Max.

– Stad och stad. Mest ruiner, säger jag.