Axel var idiot
av
Mats Ahlsén
”Axel är överlycklig. Han älskar godis och äter så mycket han bara kan. Skötarna är så snälla. När skålen är tom så hämtar de nya kolor.
– Här har ni! Här kommer mer Vipeholmskola!, säger de.
Läkarna har bestämt att Axel och de andra ska vara med i ett experiment. De vill undersöka vad som händer med tänderna om man äter mycket godis.”
Nu för tiden räknas alla människor som lika mycket värda. Men för inte särskilt länge sedan var det annorlunda. Axel var idiot är den sanna historien om ett liv som utvecklingsstörd i Sverige på 1900-talet. Ett undangömt liv, fyllt av skam, våld och låsta dörrar.
Med hjälp av dokument från gamla journaler och arkiv ger Mats Ahlsén, som själv är släkt med Axel, en plågsam påminnelse om hur några av oss blivit behandlade. Boken är rikt illustrerad med
privata foton.
Mats Ahlsén har tidigare skrivit boken Ingen ska få veta för LL-förlaget.
Fakta
Nivå: 2 – Lättare
Genre: Biografier, Övriga faktaböcker
Utgivningsår: 2015-08-17
Bindningstyp: Inbunden
Antal sidor: 176
1. Provläs ett längre stycke ur boken
2. Det finns en lektion till boken på Lärarrummet för lättläst.
Vi rekommenderar även




