Pappor som väntar… på bussen eller?

Arkiv för februari 2014

Pappor som väntar… på bussen eller?

Jag slår upp Dagens Nyheter och ser en stor bild på en pappa och
ett litet barn. Under bilden finns rubriken:

BARN TILL PAPPOR SOM VÄNTAT DRABBAS OFTARE AV SJUKDOM

Och så en underrubrik:

”Ny studie visar. Risken att barnet får adhd, autism eller
psykisk sjukdom är större”

Jag känner mig väldigt förvirrad. Läser rubriken om och om igen.
Väntar – på vad? Större – än vad?

Vad betyder det? Kanske finns förklaringen i texten under
rubrikerna, men eftersom jag jobbar på Centrum för lättläst och är
intresserad av språk – begripligt språk! – så väntar jag med att
leta efter ett eventuellt facit.

Vad farao betyder rubriken? Jag förstår verkligen inte. Jag har
aldrig gjort något IQ test men jag bedömer att jag förmodligen är
högst normalbegåvad. Och jag är ganska bra på språk.

Vad 17 väntar papporna på? Bussen? Eller kanske väntar de så
ivrigt på en gyllene framtid att de inte kan leva i nuet – och då
tar barnen skada? Eller är det mer än en pappa inblandad? Syftar
det på barn i homorelationer?

Jag har god fantasi så den skenar iväg åt olika håll där vid
frukostbordet.

Facit finns i brödtexten: Det betyder att äldre pappor löper en
risk att få barn med adhd etc. Män bör inte vänta med att skaffa
barn. Även för dem tickar den biologiska klockan, liksom för
kvinnor. Aha. Men skriv det då!

AnnMarie Lindman Foto-Maja-LundinDet här är ett bra exempel på en typ av
svårt språk. Begriplighet handlar om så mycket. Inte bara om svåra
och ovanliga ord och långa meningar med inskjutna bisatser.

I artikeln inne i tidningen är rubriken

ÄLDRE PAPPA – DÅ ÖKAR RISKEN FÖR BARNETS HÄLSA.

Bravo, Dagens Nyheter, ni kan ju!

En bra regel är följande: ”Behandla all text som om
den ska läsas

AnnMarie Lindman