Måste det vara så svårt?
– Det är dags att spänna
musklerna.
– Vi måste ha goda säkerhetsmarginaler.
– Vi blir ikappsprungna i globaliseringen.
– Vi måste ha en inkluderande, hållbar
tillväxt.
Efter fem minuter av statsminister Fredrik Reinfeldts tal i
Almedalen förra året ger jag upp. Jag hade tänkt skriva upp alla
krångliga ord och meningar som betyder något annat än det som sägs.
Men till slut hörde jag inte längre vad han sa, Han använde nästan
bara svåra ord och meningar. Och det är klart. Förra året var det
mer än två år kvar till valet. Det var inte många politiker som
lovade konkreta saker på scenen i Visby. Men tyvärr är det inte ett
undantag att politiker använder svåra ord.
Inför förra valet startade 8 Sidor sajten Alla Väljare. Vi ville
att alla skulle kunna ta till sig de viktigaste frågorna i valet.
För att du ska kunna vara med och påverka i en demokrati så måste
du veta vad som händer och vad det är politikerna säger egentligen.
Svenska Dagbladet har testat hur krångligt politikerna pratar
egentligen. Deras granskning kan du läsa mer om här:
Jan Björklund är lättast att förstå av
partiledarna
Och om du är nyfiken på hur partiledarna lät inför förra valet
när de skulle försöka prata enklare så kan du se intervjuerna med
dem här:
Alla Väljare
intervjuar partiledarna
Och det är klart. Om man egentligen inte vill lova något så är
det kanske inte så dumt att prata så folk inte förstår?
Eller, som Göran Eriksson konstaterar i Svenska
Dagbladet
– En bra politiker har naturligtvis någonting viktigt att säga. Men
en skicklig politiker kan också tala länge om nästan vad som helst,
utan att säga något alls.
Malin Crona, chefredaktör 8 Sidor
Senaste från alla våra bloggar
Taggar
- Språklagen
- Begriplighet
- skolbibliotek
- skolforum
- Det Lätta Priset
- läsförståelse
- bibliotek
- bloggstafett
- lättläst
- PISA
- Bokmässan
- BokOchBibliotek
- litteraturutredningen
- läsombud
- webb
- certifiering
- lättläst-tänsten
- världsbokdagen
- lästräning
- läsutveckling
- myndighetsinformation
- JO-anmälan
- Lättläst-tjänsten
- kunskapscentrum
- utredning
- skola
- lässvårigheter
Arkiv
- oktober 2014
(1)
- maj 2014
(1)
- april 2014
(1)
- februari 2014
(1)
- oktober 2013
(1)
- augusti 2013
(3)
- juni 2013
(2)
- maj 2013
(5)
- april 2013
(1)
- januari 2013
(1)
- december 2012
(1)
- oktober 2012
(3)
- september 2012
(3)
- juni 2012
(3)
- maj 2012
(6)
- april 2012
(6)
- mars 2012
(2)
- januari 2012
(2)
- december 2011
(2)
- november 2011
(6)
- oktober 2011
(5)
Senaste Kommentarerna
- Maria – Anne-Marie Körling gästbloggar: ”Högläsningen erbjuder en bro över från tal till skriven text.”
- Fekadu degefu – Nu har utredningen om Lättläst presenterats.
- Stina Hamberg – ”Vi har ingen slöjdsal och ingen slöjdlärare men alla elever har en egen borrmaskin”
- Maria – Zlatan kör förstås Ferrari
- Översättare engelska svenska – Migrationsverket är obegripligt för asylsökande
- Oversetter engelsk – Men alla kommer inte att bli goda läsare
- Översätta information – Bristen på ord får knytnävarna att tala i stället.
- Engelsk översättare informationsmaterial – GÄSTBLOGG: Lättläst, en viktig del i Karlstad för alla – en politisk hjärtefråga!
- anna – Bristen på ord får knytnävarna att tala i stället.
- Janviktor Wahlgren – Bristen på ord får knytnävarna att tala i stället.
