Martin Palmqvist

Namn?
Martin Palmqvist
Ålder?
Född 1975
Yrke?
Gymnasielärare i matematik 80%, författare 20%
Stad?
Född i Blekinge och bor i Ystad
Favoritförfattare?
Just nu säger jag Tomas Tranströmer och Agatha Christie. Men jag byter varje månad.
Favoritbarnbok?
Adjö, herr Muffins (Ulf Nilsson och Anna-Clara Tidholm)
Favoritdeckare?
Den vedervärdige mannen från Säffle (Sjöwall- Wahlöö)
Varför skriver du lättläst?
Att förklara något som är svårt på ett så enkelt sätt som möjligt ingår i mitt arbete som matematiklärare. En dag fick jag för mig att pröva samma sak när jag skrev. Det blev fem manus på några månader. Fyra av dem blev antagna inom några veckor.
Är det roligt att vara författare?
Att skapa något nytt från ett tomt papper är spännande och roligt. Att träffa folk som läst ens böcker är också roligt. Men ibland är det lite ensamt arbete. Man kan heller aldrig skylla på någon annan.
Bästa egna karaktär?
Polisen Pizza i mina barnböcker. Han är cool.
(Texten är hämtad från Martins egen hemsida.)
Böcker utgivna av Martin Palmqvist
Fallet Anna Frid
Anna Frid är skolans Lucia. En söt, populär 18-åring med allas ögon på sig. När hon hittas död ut…
Läs mer
Genre: Spänning, Skönlitteratur
Nivå: 2 – Lättare
Fallet Anna Frid – med ljudbok
Anna Frid är skolans Lucia. En söt, populär 18-åring med allas ögon på sig. När hon hittas död ut…
Läs mer
Genre: Samtida, Skönlitteratur
Nivå: 2 – Lättare
