Niklas Krog

”Jag är en före detta basketspelare som har blivit författare. Det är inte så konstigt som det låter. Jag har alltid läst böcker och jag har alltid tyckt om att skriva. Egentligen gjorde jag bara ett femton år långt uppehåll för basket. Jag tränar fortfarande mycket, men nu skriver jag på dagarna. Det har blivit mitt jobb. Fatta hur lyxigt det är.
Min första bok var en tjock fantasyhistoria som jag höll på med i fem år. Sedan fick jag skriva om den i ett år innan den gick att läsa. Medan jag höll på lärde jag mig hur man gör en bok. Sedan har det gått lättare.
Jag gör det enkelt för mig och skriver böcker jag själv skulle vilja läsa. Så när jag är klar finns det alltid minst en människa som tycker om det jag har skrivit.
Jag har skrivit mycket fantasy och det beror på att vad som helst kan hända i en fantasyhistoria. Precis vad som helst. Den friheten gillar jag.
När jag inte skriver spelar jag dataspel, läser böcker och skriver massor med mejl till kompisar. Vad nästa bok ska handla om har jag ingen aning om. Men jag längtar efter att ta reda på det.”
FOTO: Ulf Lundin
Böcker utgivna av Niklas Krog
I krigarens spår
av
Niklas Krog
Biko vaknade med ett ryck. En man stod över honom i det mörka gästrummet med en kniv i handen. Bi…
Läs mer
Genre: Skönlitteratur
Nivå: 2 – Lättare
Krigarens sista strid
av
Niklas Krog
– Du är döende, Biko. Rösten kom från bärstolen. Från en rödklädd kvinna med svarta, hårda ögon. …
Läs mer
Genre: Unga läsare, Skönlitteratur
Nivå: 2 – Lättare
Kickboxaren
– Ge hit telefonen!En axel träffade Eremias i bröstet och han kastades bakåt. Han slog hårt i asf…
Läs mer
Genre: Unga läsare
Nivå: 2 – Lättare
Kickboxaren – med ljudbok
– Ge hit telefonen!En axel träffade Eremias i bröstet och han kastades bakåt. Han slog hårt i asf…
Läs mer
Genre: Unga läsare, Skönlitteratur
Nivå: 2 – Lättare
Kickboxaren 2 – Fightern
Irina lever för två saker, sin älskade lillasyster och kickboxning. Hon drömmer om att gå en rikt…
Läs mer
Genre: Unga läsare
Nivå: 2 – Lättare
Kickboxaren 2 – Fightern – med ljudbok
Irina lever för två saker, sin älskade lillasyster och kickboxning. Hon drömmer om att gå en rikt…
Läs mer
Genre: Unga läsare, Skönlitteratur
Nivå: 2 – Lättare
