Mats Ahlsén

Jag heter Mats Ahlsén och föddes i Stockholm 1955. Jag är journalist och har arbetat i 35 år med radio och tidningar. Under många år var jag chef för nyhetstidningen 8 SIDOR.
När jag växte upp trodde jag att alla människor hade funktionsnedsättningar. Vart jag än vände mig fanns det mostrar och morbröder och bekanta som hörde dåligt, såg dåligt, hade svårt att gå, svårt att prata eller alltihop på en gång.
Min far arbetade hela livet för att människor med funktionsnedsättningar ska få det bättre. Han pratade om handikappfrågor. Hela tiden. Jag tyckte att det var urtråkigt men jag lärde mig mycket av hans arbete.
Jag tittade ofta i mina föräldrars böcker. Jag älskade gamla bilder som visar hur det var förr i Stockholm. Ju mer jag tittade desto mer förstod jag att människor förr och människor nu är precis likadana. Jag blev intresserad av hur det var förr i tiden, av vad folk tänkte på och hur de levde. Jag skriver gärna om det. Jag skriver om vanliga människor som ingen kommer ihåg. Människor som är värda att få en egen berättelse.
FOTO: Björn Dalin
Böcker utgivna av Mats Ahlsén
Ingen ska få veta
av
Mats Ahlsén
Mats har aldrig träffat sin farfar Ragnar. Ingen i släkten pratar om honom, inte ens farmor Engla…
Läs mer
Genre: Biografier, Övriga faktaböcker
Nivå: 1 – Lättast
Ingen ska få veta – med ljudbok
av
Mats Ahlsén
Mats har aldrig träffat sin farfar Ragnar. Ingen i släkten pratar om honom, inte ens farmor Engla…
Läs mer
Genre: Biografier, Övriga faktaböcker
Nivå: 1 – Lättast
Axel var idiot
av
Mats Ahlsén
”Axel är överlycklig. Han älskar godis och äter så mycket han bara kan. Skötarna är så snälla. Nä…
Läs mer
Genre: Biografier, Övriga faktaböcker
Nivå: 2 – Lättare
Axel var idiot – med ljudbok
av
Mats Ahlsén
”Axel är överlycklig. Han älskar godis och äter så mycket han bara kan. Skötarna är så snälla. Nä…
Läs mer
Genre: Biografier, Samhälle
Nivå: 2 – Lättare
