Magnus Ljunggren

Jag heter Magnus Ljunggren och det jag gillar mest med att skriva är att man kan hitta på vad som helst. Jag kan bli
världens bästa ishockeymålvakt om jag vill det, eller världens modigaste istidsmänniska. Vill jag skriva en bok om en två killar som hittar en traktor i skogen kan jag göra det. Jag skriver barn- och ungdomsböcker. Det är jag glad över. Det är något särskilt med högstadieåldern då man gör så många saker för första gången. Kanske är man ihop med någon för första gången, eller har sex för första gången, eller måste klara sig själv för första gången utan föräldrarnas hjälp. Eller så sviker man någon för första gången på riktigt, eller blir sviken … och så vidare.
Allt det där är väldigt spännande att skriva om. Jag är dyslektiker. Det präglar mitt liv mer än jag vill. Mest på ont, men också på gott. Dyslexin har till exempel lärt mig skillnaden mellan yta och innehåll.
Jag tycker om böcker och att läsa. Men det bästa jag vet är glass. Det värsta jag vet är två saker, blodpudding och ortolektiker. Det är ett ord som min kompis John har hjälpt mig att hitta på. Det betyder ungefär korrektstavare. De tål inte felstavningar, utan måste ha allt rättstavat. De tror också att den som stavar fel tänker sämre än den som stavar rätt. Det är ett handikapp som ortolektikerna borde göra sig av med. De kanske kan gå på felstavningsträning ett par kvällar i vecka? Det skulle göra världen till en mycket bättre plats att leva på.
FOTO: Ulf Lundin
Böcker utgivna av Magnus Ljunggren
Drömtraktorn
Mitt i skogen låg traktorn, rostig, övergiven och täckt av snö. Ändå hade Daniel och Zeke aldrig …
Läs mer
Genre: Unga läsare, Skönlitteratur
Nivå: 2 – Lättare
Drömtraktorn – med ljudbok
Mitt i skogen låg traktorn, rostig, övergiven och täckt av snö. Ändå hade Daniel och Zeke aldrig …
Läs mer
Genre: Unga läsare, Skönlitteratur
Nivå: 2 – Lättare
Drömtraktorn 2 – Hästtjejerna från helvetet
Daniel och Zekes traktor, deras röda 350 Boxer, är i toppskick. Snart är det dags för första tävl…
Läs mer
Genre: Unga läsare, Skönlitteratur
Nivå: 2 – Lättare
Drömtraktorn 2 – Hästtjejerna från helvetet – med ljudbok
Daniel och Zekes traktor, deras röda 350 Boxer, är i toppskick. Snart är det dags för första tävl…
Läs mer
Genre: Unga läsare, Skönlitteratur
Nivå: 2 – Lättare
