9541

Omslagsbild, Ett regn av bomber

Provläs ett kapitel
Pris: 190,00 kr



Ett regn av bomber

av
Torsten Bengtsson

”Ytterdörren for upp med en smäll. De stormade in i vårt hem. Med ens förstod jag. Det var Gestapo. De skulle gripa min bror.”

Det är slutet av andra världskriget och tyskarna håller på att förlora kriget. Hans är femton år och bor i den tyska staden Köln. Han måste vara med i Hitlerjugend för att lära sig försvara staden tillsammans med Hitlers armé. Men han vill inte – han vill vara lika modig som sin bror och kämpa mot nazisterna.

Torsten Bengtsson är ungdomsförfattare och har tidigare skrivit Kriget kommer! för LL-förlaget. En uppföljare till Ett regn av bomber kommer våren 2015.

Fakta

Författare: Torsten Bengtsson



Nivå: 2 – Lättare

Genre: Unga läsare, Skönlitteratur
ISBN: 9789170534980

Utgivningsår: 2014-08-11



Bindningstyp: Inbunden

Antal sidor: 86
Dela på Internet:


Vi rekommenderar även

Omslagsbild, Kickboxaren 2 - Fightern


Pris: 190,00 kr


Kickboxaren 2 – Fightern
Omslagsbild, Tillbaka till ett krig


Pris: 190,00 kr


Tillbaka till ett krig
– Detta förbannade krig!
Jag hatar det! skriker jag.

Det blir tyst runt matbordet.
Mor och mina syskon slutar att äta.
Vi hör sirener som tjuter i närheten. Det är flyglarm.
Snart kan bombplanen vara över oss.

– Inte ens på nyår får vi vara ifred, säger mor.

– De kan vara på väg till en annan stad,
säger jag för att trösta henne.

– Vi kan inte ta risken. Ner i källaren, säger hon.

Jag ser på mor. Hon har mörka ringar under ögonen.
Hon är trött av sorg. Hennes son är borta för alltid.
Mördad av nazisterna.

Och far är soldat i den tyska armén.
Honom har vi inte hört av på flera månader.
Tänk om han också är död.

Nu är mor ensam. Hon måste ta hand om mig
och mina två systrar. Det är krig.
Staden blir bombad dag som natt.