9565

Omslagsbild, Den sluga svanen

Provläs ett kapitel
Pris: 95,00 kr



Den sluga svanen

av
Pelle Olsson

– Den här svanen är ett mycket speciellt fall, sa polisen.

Båda poliserna hade sett svanen i luften. Den hade en plånbok i näbben. Svanen kan alltså vara en tjuv. Den har stulit en plånbok. Hur ska poliserna få tillbaka plånboken?

Råttorna drog rytmiskt i små ryck. En råtta stod vid sidan och höll takten. ”Åhej, åhå. Åhej, åhå”, pep den. Två kvinnor är naturligtvis starkare än tjugo råttor men ska råttorna ändå vinna dragkampen?

I fem skrönor förklarar den kände berättaren Pelle Olsson om djurens konst att lura människor.

Fakta

Författare: Pelle Olsson



Nivå: 2 – Lättare

Genre: Humor, Skönlitteratur
ISBN: 9789170535161

Utgivningsår: 2015-03-09



Bindningstyp: Pocket

Antal sidor: 80
Dela på Internet:


Vi rekommenderar även

Omslagsbild, Kaffe med rån


Pris: 110,00 kr


Kaffe med rån
Några veckor senare
sprang Magnus förbi samma plats,
där traktorn hade stått.
Gatan var lagad.
Asfalten var ny och svart.
Inga skyltar fanns kvar.

Under björkarna växte vitsippor.
Hundbajset var bortsopat.
Sommaren var snart här.
Det var härligt att vara ute.

Då såg han bilen.
Den stod snett över gatan.
Blåljusen blinkade.
Det var en polisbil.

Magnus blev genast på dåligt humör.
En kvinnlig konstapel vinkade förbi trafiken.
Magnus förstod varför polisbilen hade stannat.

På vägen satt en svan.
En manlig konstapel stod bredvid.
Poliserna ville skydda svanen
från att bli påkörd.

Det såg idiotiskt ut, tyckte Magnus.
Svanen med sin dumma uppsyn.
Poliserna i sina löjliga uniformer.
Magnus kunde inte låta bli att stanna.