Vem söker språklig upplevelse i myndighetsinformation?

Om lättläst-bloggen

Vi skriver om lättläst, begriplighet och allas rätt
att ta del av böcker, nyheter och samhällsinformation.

Arkiv för tagg:
JO-anmälan

Vem söker språklig upplevelse i myndighetsinformation?

Bild på Karin HusbergNågon höjer rösten och säger

” Stopp! Jag förstår inte myndighetsinformationen.

Den är orimligt svår. Gör det enklare.”

Efter detta följer arga röster och argument, typ

”Det är faktiskt lagom enkelt, jag förstår ju. Då borde alla
göra det.”

”Om man inte förstår får man faktiskt anstränga sig.”

alternativt

”Om man inte förstår får man inte vara med”,

och slutligen min egen favorit

”Vårt språk utarmas av ett enklare språkbruk i
samhällsinformation.”

Denna gång startade debatten när ett språkkonsultföretag

JO-anmälde Patent- och registreringsverket (PRV)

för ett obegripligt språk med hänvisning till Språklagen.

Därefter har ilskna röster ifrågasatt företagets agerande,

läs till exempel ledaren i Västervikstidningen.

Jag kan nu inte låta bli att inflika några tankar i denna
debatt.

1. Det finns en lag som heter Språklagen.

Enligt den ska myndigheters språkbruk vara vårdat,

enkelt och begripligt. Språkrådets tolkning av begriplighet
säger

att myndighetsspråket ska vara anpassat så att mottagaren
förstår,

och att man så långt det är möjligt ska ta hänsyn

till särskilda kommunikativa behov. Rimligt? Ja! Nödvändigt?
Absolut!

2. Vem söker en språklig upplevelse i juridiska texter

och myndighetsinformation? Själv söker jag språkliga
upplevelser

i litteratur, krönikor och journalistik som jag söker upp.

Men när det gäller myndighetsinformation vill jag att den

ska vara enkel och lagom informativ så att jag så snabbt

som möjligt kan ta den till mig och göra det som förväntas av
mig.

Inget knussel, inget krångel. Rakt på sak. Helt enkelt.

3. De personer som räds ett enkelt språkbruk är ofta de

som själva har begåvats med någon form av språklig
talang

och som kan inkludera sig i den språkliga eliten. 

Jag gratulerar dessa personer till denna begåvning,

men önskar dem också en portion ödmjukhet inför att vi alla är
olika,

har alla olika behov, förmågor och kunskaper. 

I en demokrati har alla rätt att delta, inte bara de
personer

som är insatta och pålästa. Dessutom ska vi vara jämlika inför
lagen.

Det förutsätter ett mer jämlikt informationsintag.

Individen har självklart ett ansvar att göra sitt bästa.

Men det har myndigheter också. Jag är övertygad om att
Patent-

och registreringsverket har personal som är bättre på att uttrycka
sig

än i det brev som nådde språkkonsultföretaget.

Med anledning av JO-anmälan av Patent- och
registreringsverket

medverkade Ulla Bohman i Plånboken i P1 idag för att prata

om varför myndigheter och företag använder ett så krångligt
språk

och vad det får för konsekvenser. Lyssna på inslaget
här

Karin Husberg, Lättläst-tjänsten