Nu har utredningen om Lättläst presenterats.

Arkiv för augusti 2013

Nu har utredningen om Lättläst presenterats.

Bild på Ann Katrin AgebäckNu har utredningen om Lättläst presenterats.
Det vi har fått från utredaren är ett förslag. Nu startar en lång
process med remissvar och arbete inom Kulturdepartementet innan ett
beslut fattas. Många ska tycka till om förslaget, både vi själva,
våra målgrupper och andra aktörer.

Vi kommer nu att ägna tid åt att läsa och analysera förslagen.
Det vi redan nu kan säga är att vi välkomnar att utredaren föreslår
att Centrum för lättläst ska utvecklas till ett nationellt
kunskapscentrumcentrum för lättläst.

Vår oro gäller främst hur förslaget kommer att påverka delar av
våra målgrupper. Det absolut viktigaste för oss är att de som har
behov av lättlästa nyheter och böcker inte ska komma i kläm. Det är
en fråga om demokrati och inkludering.

Mest förvånande är att uppdraget att producera lättläst för
skolan, och därmed för ungdomar, ska upphöra i en tid med ständiga
larmrapporter om bristande läskunnighet. Lättläst är inte lösningen
för alla men det kan vara en start att komma igång och skapa
läslust. Det är också i skolan man kan fånga upp elever med
lässvårigheter. Samtidigt går allt fler barn med
funktionsnedsättningar i vanlig skola.

Det behövs inte färre aktörer som bidrar till läskunnigheten,
det behövs fler. Det borde finnas rum för både privata och statliga
aktörer.

Nu läser vi och återkommer!

Ann Katrin Agebäck, direktör

Vem söker språklig upplevelse i myndighetsinformation?

Bild på Karin HusbergNågon höjer rösten och säger

” Stopp! Jag förstår inte myndighetsinformationen.

Den är orimligt svår. Gör det enklare.”

Efter detta följer arga röster och argument, typ

”Det är faktiskt lagom enkelt, jag förstår ju. Då borde alla
göra det.”

”Om man inte förstår får man faktiskt anstränga sig.”

alternativt

”Om man inte förstår får man inte vara med”,

och slutligen min egen favorit

”Vårt språk utarmas av ett enklare språkbruk i
samhällsinformation.”

Denna gång startade debatten när ett språkkonsultföretag

JO-anmälde Patent- och registreringsverket (PRV)

för ett obegripligt språk med hänvisning till Språklagen.

Därefter har ilskna röster ifrågasatt företagets agerande,

läs till exempel ledaren i Västervikstidningen.

Jag kan nu inte låta bli att inflika några tankar i denna
debatt.

1. Det finns en lag som heter Språklagen.

Enligt den ska myndigheters språkbruk vara vårdat,

enkelt och begripligt. Språkrådets tolkning av begriplighet
säger

att myndighetsspråket ska vara anpassat så att mottagaren
förstår,

och att man så långt det är möjligt ska ta hänsyn

till särskilda kommunikativa behov. Rimligt? Ja! Nödvändigt?
Absolut!

2. Vem söker en språklig upplevelse i juridiska texter

och myndighetsinformation? Själv söker jag språkliga
upplevelser

i litteratur, krönikor och journalistik som jag söker upp.

Men när det gäller myndighetsinformation vill jag att den

ska vara enkel och lagom informativ så att jag så snabbt

som möjligt kan ta den till mig och göra det som förväntas av
mig.

Inget knussel, inget krångel. Rakt på sak. Helt enkelt.

3. De personer som räds ett enkelt språkbruk är ofta de

som själva har begåvats med någon form av språklig
talang

och som kan inkludera sig i den språkliga eliten. 

Jag gratulerar dessa personer till denna begåvning,

men önskar dem också en portion ödmjukhet inför att vi alla är
olika,

har alla olika behov, förmågor och kunskaper. 

I en demokrati har alla rätt att delta, inte bara de
personer

som är insatta och pålästa. Dessutom ska vi vara jämlika inför
lagen.

Det förutsätter ett mer jämlikt informationsintag.

Individen har självklart ett ansvar att göra sitt bästa.

Men det har myndigheter också. Jag är övertygad om att
Patent-

och registreringsverket har personal som är bättre på att uttrycka
sig

än i det brev som nådde språkkonsultföretaget.

Med anledning av JO-anmälan av Patent- och
registreringsverket

medverkade Ulla Bohman i Plånboken i P1 idag för att prata

om varför myndigheter och företag använder ett så krångligt
språk

och vad det får för konsekvenser. Lyssna på inslaget
här

Karin Husberg, Lättläst-tjänsten

Spara inte på barn och ungdomar med särskilda behov

AK_121.jpgKommer du
ihåg när du läste din första bok? Kanske minns du

hur världen öppnade sig när du knäckte koden

och bokstäver blev till ord, till meningar och berättelser.

Det är en häftig känsla att kunna läsa, skriva

och ta del av världen i böcker, tidningar och på nätet.

Elever i skolor med särskild kompetens,

till exempel Stockholms resursskolor, har ofta fått kämpa

för att ta del av det som är en självklarhet för många av oss
andra.

I dessa skolor går elever som har stora behov

av extra stöd och hjälp. Många har läs- och skrivsvårigheter,

men också neuropsykiatriska funktionsnedsättningar

som ADHD, ADD och diagnoser inom autismspektrumet.

De har svårt att koncentrera sig och är extra känsliga för
ljud.

Många behöver tekniska hjälpmedel och anpassat
undervisningsmaterial.

Undervisningen måste ske i små grupper och

kostnaderna för lokaler, material och personal är därför
höga.



Att lära sig läsa och skriva och att få inspireras av kunskap är en
rättighet.

I skollagen står det att alla har rätt till det stöd varje enskild
elev behöver.

Det innebär oftast att dessa elever kräver särskilda resurser.

Vi på Centrum för lättläst har stor erfarenhet av barn och
vuxna

som behöver anpassade texter. För oss är det en självklarhet

att alla inte är lika. Vi skriver samhällsinformation och
litteratur

i det format som passar för våra läsare.

Många av våra läsare finns på skolor med särskild kompetens.

Det är viktigt att vi värnar om just dessa skolor.

Många av dem lyckas faktiskt ge eleverna möjlighet

att bli inkluderade i samhället – på sitt eget vis.

Ann Katrin Agebäck, direktör