I dag är det Världsbokdagen!
Det innebär en dag när
boken står i centrum. Dagen instiftades av UNESCO 1995, och är en
utmärkt dag för att ge bort en bok – eller läsa en bok – eller läsa
högt ur en bok för någon man tycker om.
Många hittar inte fram till böckerna på egen hand. Andra klarar
inte av att läsa själva. Men alla människor har behov av att ta del
av både berättelser och fakta. Genom böckerna blir världen
större. Vi lär oss saker om andra människor, andra kulturer, andra
tidsepoker. Vi kan sätta vårt eget nu i relation till något
större.
Behovet finns men ibland finns inte förmågan eller möjligheten
att hitta fram till berättelsen. För att en bok ska nå den som
kommer att få stor glädje och nytta av den måste det ibland finnas
förmedlare. Det är något som Centrum för lättläst arbetar med.
Förmedlare kan vara anhöriga, personal, frivilliga, lärare,
bibliotekarier.
En annan viktig person är läsombudet – den person som läser högt
för dem som av olika skäl inte kan läsa själva. Genom projektet
Läskraft! har Centrum för lättläst också inspirerat och utbildat
frivilliga och anhöriga att läsa högt, särskilt för personer med
demens.
Högläsning leder till samtal. Goda samtal som leder till
välbefinnande och ökad livskvalitet. Att läsa tillsammans tar tid.
Det är svårt att ha bråttom när man läser.
Många unga människor har också svårt att läsa i dag. Det är en
utmaning för demokratin. Den som inte har språket, som inte finner
ord eller förstår vad orden betyder tystnar till slut. För att
väcka läslusten krävs böcker som man förstår och orkar läsa. Vi vet
att läslust är nyckeln till kunskap och deltagande i samhället.
På Världsbokdagen vill vi på Centrum för lättläst slå ett slag
för boken – detta fantastiska verktyg för fantasi, upplevelse och
kunskap. Men vi vill samtidigt slå ett slag för betydelsen av
läsombud, förmedlare och lättlästa böcker. Världsbokdagen är en bra
dag att börja, sen kan varje dag bli till en bokdag!
Snart ger vi ut vår tusende bok – boken om Alfred Nobel. Till
dess är här är några tips på böcker både för högläsning och för
unga ovana läsare:
Tillbaka till
minnena
Jag känner mig
ledsen
Kickboxaren
Jag är Zlatan
Ann Katrin Agebäck
direktör
Senaste från alla våra bloggar
Taggar
- Språklagen
- Begriplighet
- skolbibliotek
- skolforum
- Det Lätta Priset
- läsförståelse
- bibliotek
- bloggstafett
- lättläst
- PISA
- Bokmässan
- BokOchBibliotek
- litteraturutredningen
- läsombud
- webb
- certifiering
- lättläst-tänsten
- världsbokdagen
- lästräning
- läsutveckling
- myndighetsinformation
- JO-anmälan
- Lättläst-tjänsten
- kunskapscentrum
- utredning
- skola
- lässvårigheter
Arkiv
- oktober 2014
(1)
- maj 2014
(1)
- april 2014
(1)
- februari 2014
(1)
- oktober 2013
(1)
- augusti 2013
(3)
- juni 2013
(2)
- maj 2013
(5)
- april 2013
(1)
- januari 2013
(1)
- december 2012
(1)
- oktober 2012
(3)
- september 2012
(3)
- juni 2012
(3)
- maj 2012
(6)
- april 2012
(6)
- mars 2012
(2)
- januari 2012
(2)
- december 2011
(2)
- november 2011
(6)
- oktober 2011
(5)
Senaste Kommentarerna
- Maria – Anne-Marie Körling gästbloggar: ”Högläsningen erbjuder en bro över från tal till skriven text.”
- Fekadu degefu – Nu har utredningen om Lättläst presenterats.
- Stina Hamberg – ”Vi har ingen slöjdsal och ingen slöjdlärare men alla elever har en egen borrmaskin”
- Maria – Zlatan kör förstås Ferrari
- Översättare engelska svenska – Migrationsverket är obegripligt för asylsökande
- Oversetter engelsk – Men alla kommer inte att bli goda läsare
- Översätta information – Bristen på ord får knytnävarna att tala i stället.
- Engelsk översättare informationsmaterial – GÄSTBLOGG: Lättläst, en viktig del i Karlstad för alla – en politisk hjärtefråga!
- anna – Bristen på ord får knytnävarna att tala i stället.
- Janviktor Wahlgren – Bristen på ord får knytnävarna att tala i stället.
