Anpassa
Anpassa webbplatsen
Webbplatsen är byggd för att vara så tillgänglig så möjlig för
så många så möjligt. Både för synskadade och för personer med andra
funktionsnedsättningar.
Vi har valt att inte ha en separat funktion för att anpassa
webbplatsen. Du som besökare kan istället med hjälp av din
webbläsare anpassa webbplatsens utseende. De anpassningar du gör i
din webbläsare fungerar även på andra webbplatser som är utvecklade
med fokus på tillgänglighet.
Anpassa textstorlek
Med hjälp av din webbläsares inbyggda funktioner kan du ändra
storleken på texten på webbplatsen. I de flesta moderna webbläsare
gör du detta genom att hålla nere Ctrl-tangenten och snurra på
mushjulet.
Du kan även ändra textstorleken i webbläsarens menyer. Se din
webbläsares hjälpavsnitt för mer information.
Anpassa teckensnitt
I de flesta moderna webbläsare kan du själva välja vilket
teckensnitt som ska användas på webbplatserna du besöker.
Internet Explorer
Välj ”Internetalternativ” på menyn ”Verktyg”.
Firefox
Välj ”Inställningar” på menyn ”Verktyg”. Klicka därefter på
”Innehåll”.
Se din webbläsares hjälpavsnitt för mer information.
Anpassa färger
I de flesta moderna webbläsare kan du själv påverka vilka färger
som används på webbplatserna du besöker.
Internet Explorer
Välj ”Internetalternativ” på menyn ”Verktyg”.
Firefox
Välj ”Inställningar” på menyn ”Verktyg”. Klicka därefter på
”Innehåll”.
Se din webbläsares hjälpavsnitt för mer information.
Andra anpassningsmöjligheter
Flera webbläsare har en inbyggd zoom-funktion. Det gör det
enkelt för dig att snabbt förstora eller förminska hela webbplatsen
rent visuellt.
Du kan i en del webbläsare ställa in hur du vill att länkar ska
hanteras, t.ex. om länkarna ska öppnas i nya fönster eller i nya
flikar.
