Andra skriver om oss
Kickboxaren 2 Fightern är den
efterlängtade fortsättningen på Kickboxaren! Äntligen skulle jag
vilja säga, och jag sträckläste den. Lika lättläst och spännande
som den första. Bloggen Drömbibblan (Enköpings
bibliotek).
Det är ingen lätt uppgift
att förklara Albert Einsteins teorier. Det är en ännu svårare
uppgift att förklara dem lätt och lättläst. Men Bengt Fredrikson
klarar det hela med pedagogisk finess och avväpnande humor. Aldrig
har det väl varit så roligt att ta del av genialiska tankar.
Tidningen Kulturvinden om Albert Einstein
– det modiga geniet.
Mina kanske två absoluta favoriter i Mördaren i parken och
andra skräckberättelser är ”Mördaren i parken” och ”Döden
på tallriken”. Det är kanske de minst suggestiva, men jag gillar
rivet jag känner efter att ha avslutat dem. De mer suggestiva
berättelserna kommer strax härefter, kan också meddelas, då jag
gillar alla fem berättelser skarpt. Så skriver Elina på bloggen
I elinas hylla
Dessutom
är detta en mycket fint skriven bok som berörde mig starkt. Med
enkelt, kortfattat språk och många bilder lyckas Ahlsén beskriva en
hel människas liv, och som läsare får jag komma Axel och hans
familj nära. Axel var idiot bör alla människor
läsa. Jag kommer att bära med mig historien om Axel länge. Så
skriver Andrea Zackrisson på bloggen
Bibliophilia.se.
Sofia Nordin gör det
igen! Snöstormen är en lättläst och välskriven bok
om överlevnad och utlämnade ungdomar, så skriver
Cirkbloggen (Medioteket Stockholm).
Det här
är en bok att sätta i alla ungdomars händer som inte riktigt pallar
att ta sig igenom en bok. Bloggen Bokfreak om
Riitta Jacobsson bok En farlig vän.
Den här boken är spännande
från början till slut och den är riktigt lättläst. Bloggen
Vårt röda rum om Sofia Nordins
Snöstormen.
En farlig vän
är snabbläst, utgiven på LL-förlaget och en riktig
kanonbok! Bloggen Världens bästa bok gillar
Ritta Jacobssons nya bok.
Så minns vi fredsdagen.
I Elinas Hylla har bland annat läst Torsten
Bengtssons Ett regn av bomber, som kom 2014.
Uppföljaren heter I krigets skugga.
Nivå: 2 – Lättare
Lite om våra nivåer
Böckerna från LL-förlaget är alltid lättlästa men inom
utgivningen finns olika nivåer som betecknar hur lätt
framställningen är.
Nivå 1
I nivå 1 dominerar ofta bilderna och det är lite eller mycket
lite text.
Nivå 2
I nivå 2 texterna längre. Men handlingen är enkel och väl
disponerad, ord är välkända, meningarna förhållandevis korta.
Nivå 3
Nivå 3 kräver ett större ordförråd. Här har språket
har bisatser och och det kan förekomma metaforer, meningarna är
längre. Nivån är lämplig för läsare som är på väg mot den ”vanliga”
litteraturen.
Läs mer om LL-förlagets nivåer
(170,00 kr)
Alexander den Stores Äventyr
För mer än 2000 år sedan levde den grekiske kungen Alexander. Han drömde om att resa och upptäcka…
Läs mer
Genre: Biografier, Historia
Nivå: 2 – Lättare
(170,00 kr)
Arg som ett bi
Smutsig som en gris eller trogen som en hund? Är det så att grisar är lortiga, kor dumma, hundar …
Läs mer
Genre: Konst/Musik
Nivå: 2 – Lättare
Arsenik och gamla synder
av
Bodil Mårtensson, Olof Svedelid, Ulf Durling
Tre deckarnoveller om kvinnor som önskar livet ur sina män. Men kan de göra verklighet av sina dr…
Läs mer
Genre: En Lätt Pocket
Nivå: 2 – Lättare
August Strindberg – bilder ur hans liv
av
Mona Larsson
Författaren August Strindberg var blyg och osäker tillsammans med andra människor. Men när han sk…
Läs mer
Genre: Biografier
Nivå: 2 – Lättare
Axel var idiot
av
Mats Ahlsén
”Axel är överlycklig. Han älskar godis och äter så mycket han bara kan. Skötarna är så snälla. Nä…
Läs mer
Genre: Biografier, Övriga faktaböcker
Nivå: 2 – Lättare
Axel var idiot – med ljudbok
av
Mats Ahlsén
”Axel är överlycklig. Han älskar godis och äter så mycket han bara kan. Skötarna är så snälla. Nä…
Läs mer
Genre: Biografier, Samhälle
Nivå: 2 – Lättare
Bakom muren – systrar i Palestina
av
Anne Sörman
»Ibland tror jag att det är en mardröm och att muren ska vara borta när jag vaknar«Nadia bor i Be…
Läs mer
Genre: Samhälle
Nivå: 2 – Lättare
Bankrånet
Plötsligt blev det tyst på banken. Kunderna slutade prata. Allt stod stilla. Siv såg två män komm…
Läs mer
Genre: En Lätt Pocket
Nivå: 2 – Lättare
Bengtssons hemlighet
Ett liv på landet, det är precis vad Johanna behöver. Slippa stan,ta det lugnt, känna grannarna, …
Läs mer
Genre: Skönlitteratur, En Lätt Pocket
Nivå: 2 – Lättare
(150,00 kr)
Blod från sju bröder (DVD)
Per Gustavsson är en uppskattad berättare som ofta framträder med sina sagor och skrönor runt om …
Läs mer
Genre: Sagor/Myter
Nivå: 2 – Lättare
Varukorg

Läs senaste Boktidningen
Utvandrarna lättläst
LL-förlaget flyttar till MTM
Vid 1 januari 2015 blev LL-förlaget en del av MTM.
Vi fortsätter att ge ut böcker som vanligt. Utgivningen är
redan planerad till och med 2016.
Frågor och svar kring övergången



