Vad Lockar Unga Lasare

Vad lockar unga läsare?

Vad är det de lånar mest då, våra barn och
ungdomar? Det borde inte överraska någon, att de som har olika
typer av läshandikapp, i övrigt är precis som andra. De vill läsa
spännande, läskiga böcker – och om kärlek. Lite könsrelaterat,
där…  De flesta barn och ungdomar som besöker oss, gör det
första gången i något skolsammanhang.

Jag har så kallat bokprat för hela klassen,
”boksamtal” med smågrupper (en dag kan det komma fem pojkar från åk
6, som läraren bett mig ta hand om) eller att en speciallärare
kommer med en eller två elever. Om det är så lyckligt, att jag kan
ägna en liten stund åt var och en, så brukar jag gå längs hyllorna
medan jag lite diskret pumpar dem på intressen och
läsförmåga.



”Åh, har du läst hela Sagan om Ringen? Den tjocka boken! Nähä,
filmen menade du!”



omslag Draksvärdet”Här är en annan fantasy-bok av Niklas
Krog, Draksvärdet heter den. Också om trolldom och svek,
riddare och lite kärlek – men inte så det stör! Den är betydligt
tunnare än Sagan om Ringen. Men det finns en fortsättning också, om
du gillar ettan.”



”En annan riktigt spännande och lite otäck bok, som jag tror du
skulle gilla… fast den är väl utlånad, det är den alltid. Den är så
himla populär – nej, vilken tur du har! Den har just kommit in
igen, ligger här på återlämningsvagnen…”



De två LL-böcker som lånas mest, alla kategorier, är Ajvide
Lindqvist: Vampyren i Blackeberg
(LL-förlaget) om just vampyrer och äcklig skräck!

Jan Guillou: Ondskan (LL-förlaget). Många har sett
filmen, andra har hört talas om boken eller författaren. Han är för
övrigt den ende författaren som många ungdomar känner till.



Lite yngre pojkar läser gärna de spännande deckarna om Lasse,
polisens son. Ekholm: Bingo, grabben! (Hegas) Eller någon
annan i den utmärkta serien.

En tjejfavorit är Ellaböckerna (fler efterlyses!) om kärlek och
vänskap och svek.

Pernilla Gesén: Ella, vilken bitch! och Jag vill vara Ella!
(LL-förlaget).

Dela på Internet: