Omslagsbild, Väx upp - Allvar i Alperna
Visa fler bilder Provläs ett kapitel
Pris: 190,00 kr

Väx upp - Allvar i Alperna

av Tomas Dömstedt

Robin ska till Alperna med pappa och hans kompis Tommy. Farsorna älskar öl, sprit och kvinnor, trots att de har kvinnor där hemma. Med till Alperna följer också Tommys dotter Kim. Kim som Robin inte kan sluta att tänka på.

Papporna har lovat att leva sunt men kan man lita på dem?Snart träffar de Isabell. Hennes mamma är också i Alperna med en kompis. Papporna tröttnar snart på det sunda livet och träffar två nya kvinnor. Är en av dem Isabells mamma?

Robin, Kim och Isabell försöker hindra föräldrarna från att träffas. Samtidigt blir Robin alltmer intresserad av Isabell. Medan han hjälper pappa att ordna upp sitt liv trasslar han till sitt eget.

Tomas Dömstedts ”Väx upp – allvar i Alperna” är en fristående fortsättning på den populära ”Väx upp – och dra till fjällen”.

Relaterade länkar
1. Till den här boken finns en lektion på Lärarrummet för lättläst
2. Läs ett helt kapitel på Provläs.se
Dela på Internet:

Fakta

Författare: Tomas Dömstedt
Bild: Anders Westerberg

Nivå: 2 - Lättare
Genre: Unga läsare, Skönlitteratur
ISBN: 9789170533693
Utgivningsår: 2012-01-01

Bindningstyp: Inbunden
Antal sidor: 112

Vi rekommenderar även

Omslagsbild, Junia på jakt
Pris: 180,00 kr
Junia på jakt
Omslagsbild, Messet från Simona
Pris: 190,00 kr
Messet från Simona
SNÖ PÅ SOMMAREN

- Alperna? säger morsan förvånat.
- Alperna, svarar Robin självklart.
- Med pappa?
- Med pappa.
- Nu igen. Ni var ju i fjällen i vintras,
räcker inte det?
- Vi var i Sälen, morsan. Små fjuttiga kullar.
Vad är det mot Alperna?! Och du har ju alltid
tjatat om att jag ska hålla kontakt med pappa,
att vi ska göra grejer ihop.
- Jo visst, men… Alperna! Så långt bort.
Och så… högt.
Robin stirrar på datorn. Visst är det högt.
Höga berg med snö på topparna
mitt i sommaren. Blå himmel.

- Alperna? säger morsan förvånat.
- Alperna, svarar Robin självklart.
- Med pappa?
- Med pappa.
- Nu igen. Ni var ju i fjällen i vintras,
räcker inte det?

- Vi var i Sälen, morsan. Små fjuttiga kullar.
Vad är det mot Alperna?! Och du har ju alltid
tjatat om att jag ska hålla kontakt med pappa,
att vi ska göra grejer ihop.
- Jo visst, men… Alperna! Så långt bort.
Och så… högt.

Robin stirrar på datorn. Visst är det högt.
Höga berg med snö på topparna
mitt i sommaren. Blå himmel.
Små coola hus av trä. Varmt och skönt och grönt.
Vackra kvinnor som ler. Och dit ska han!

- Det är bara en sak jag inte fattar, säger morsan.
Din pappa ska till Alperna, med dig.
Men han tar inte med sig sin nya kvinna!
- Vad då, skulle inte du kunna göra nåt
med bara mig, eller?
- Klart jag skulle! Fast hade jag en man
skulle jag nog ta med honom.
Förresten har väl du och jag gjort resor ihop!
Väx upp - Allvar i Alperna

Väx upp - Allvar i Alperna