Omslagsbild, Stolthet och fördom
Provläs ett kapitel
Pris: 85,00 kr

Stolthet och fördom

av Jane Austen

Familjen Bennet bor på ett trivsamt gods i södra England. Herr och fru Bennet vill gärna se att de fem döttrarna gifter sig med respektabla och rika män för att trygga sin framtid.

En dag bosätter sig den unge och förmögne Charles Bingley i närheten. Jane Bennet blir genast blixtkär i honom! Charles har ofta med sig sin vän, Darcy. Den yngre systern Lizzy bestämmer sig snabbt för att ogilla Darcy på grund av hans sätt. Men Lizzy kommer att få anledning att tänka om. Inte kan man låta en fördom komma i vägen för kärleken?

Stolthet och fördom är Jane Austens mest kända roman. Boken har blivit filmatiserad flera gånger.

Relaterade länkar
1. Till boken finns en lektion på Lärarrummet
2. Läs ett helt kapitel på Provläs.se
Dela på Internet:

Fakta

Författare: Jane Austen
Återberättare: Pernilla Gesén

Nivå: 3 - Lätt
Genre: Klassiker
ISBN: 9789170533686
Utgivningsår: 2008-02-04

Bindningstyp: Pocket
Antal sidor: 143

Vi rekommenderar även

Omslagsbild, Fröken Julie - med mp3
Pris: 245,00 kr
Fröken Julie - med mp3
Omslagsbild, Förvandlingen
Pris: 180,00 kr
Förvandlingen
Omslagsbild, Mor gifter sig
Pris: 180,00 kr
Mor gifter sig
Omslagsbild, Romanen om Olof del 2
Rea: 80,00 kr
Romanen om Olof del 2
Mannen som ärver allt

Fru Bennet var missnöjd över
att Jane och Lizzy kom hem så tidigt
från Netherfield Hon tyckte
att de kunde ha stannat ett par dagar till
Men herr Bennet var glad över att se dem.

- Det var bra att ni kom hem, sa han.
Vi får nämligen besök ikväll.

Fru Bennet tjöt glatt.

- Men Jane din rackare! Att du inte berättade
att Charles skulle komma! sa hon.

Herr Bennet suckade åt sin fru.
- Det är inte Charles.
Det är flickornas kusin Collins.

Fru Bennets glädje försvann, hon såg besviken ut
Herr Bennet vecklade upp ett brev
och skulle precis läsa.

- Nämn inte den mannen!
Det är han som ärver allt när du dör! stönade hon.