Omslagsbild, Spökhistorier vid jul
Visa fler bilder Provläs ett kapitel
Pris: 180,00 kr

Spökhistorier vid jul

av Charles Dickens

Det är julafton och mörkret sänker sig över Londons gator. Den elake och snåle gubben Scrooge sitter på sitt kontor och fryser. Han hatar julen.
– Bara idioter bryr sig om sånt fånigt trams, fnyser han argt. Men den här julen får han inte sura i fred.

En främmande varelse, ett spöke, kommer på besök och tar med Scrooge på en märklig resa. Han får uppleva julfiranden på olika sätt. Är det en varning? Och i så fall, kan Scrooge ändra sitt sätt och bli en bättre människa?

Charles Dickens har skrivit den sorgliga julsagan om Scrooge. Det är en hemsk men också humoristisk historia.
Boken är illustrerad av serietecknaren Kalle Johansson.

Dela på Internet:

Fakta

Författare: Charles Dickens
Återberättare: Johan Werkmäster
Bild: Kalle Johansson

Nivå: 2 - Lättare
Genre: Klassiker, Sagor/Myter
ISBN: 9789170532955
Utgivningsår: 2009-08-17

Bindningstyp: Inbunden
Antal sidor: 89

Vi rekommenderar även

Omslagsbild, Anna Svärd
Pris: 85,00 kr
Anna Svärd
Omslagsbild, En herrgårdssägen
Pris: 85,00 kr
En herrgårdssägen
Omslagsbild, Gamla Testamentet
Pris: 170,00 kr
Gamla Testamentet
Omslagsbild, Körkarlen
Pris: 65,00 kr
Körkarlen
MARLEY VAR DÖD.
Det visste herr Scrooge helt säkert.
Han hade varit Madeys enda vän och fått ärva
alla hans pengar och ägodelar. Under många år
hade de arbetat tillsammans. Båda var affärsmän.
Deras firma hette Scrooge och Marley.
Så kallades den fortfarande,
trots att det hade gått sju år
sedan Jacob Marley dog.

Det var julafton i London.
Den gamle gubben Scrooge
satt på sitt kontor och arbetade.
Marley hade dött på en julafton.
Det var därför som Ebenezer Scrooge tänkte
på honom just denna dag.
Annars tänkte han nästan aldrig
på vare sig Marley eller andra människor,
det spelade ingen roll
om de levde eller var döda.
Scrooge tänkte mest på pengar.
Han var en riktig snåljåp, det visste alla.
Han var snål och elak och hatade att umgås
och prata med folk.

Det hade redan börjat mörkna ute,
trots att klockan bara var tre på eftermiddagen.
Det var kallt och dimmigt på Londons gator.
Kylan hade också trängt in på kontoret
där Scrooge satt. Han trivdes med kölden.
Hela han var rakt igenom
en kall person. Hjärtat var stelfruset.
Spökhistorier vid jul

Spökhistorier vid jul