Omslagsbild, Skönhet, odjur, häxor, prinsar
Visa fler bilder Provläs ett kapitel
Rea: 50,00 kr
(170,00 kr)

Skönhet, odjur, häxor, prinsar

Det här är en samling klassiska och välbekanta sagor. Skönheten och Odjuret där dottern är beredd att dö av kärlek till sin far, Askungen och Snövit som får sina prinsar och Hans och Greta som lurar häxan. Men också två mindre bekanta men lika hemska sagor: Enträdet med pojken som blir mördad av sin styvmor och Jungfru Malin som till slut blir den rätta bruden.

Boken är illustrerad med Peter Bergtings både skräckinjagande och förtrollande bilder.

Relaterade länkar
Till den boken en lektion på Lärarrummet
Dela på Internet:

Fakta

Återberättare: Marie-Louise Ramnefalk
Bild: Peter Bergting

Nivå: 2 - Lättare
Genre: Klassiker, Sagor/Myter
ISBN: 9789170532139
Utgivningsår: 2008-08-25

Bindningstyp: Inbunden
Antal sidor: 98

Vi rekommenderar även

Omslagsbild, Hemsöborna - med ljudbok
Pris: 150,00 kr
Hemsöborna - med ljudbok
Omslagsbild, Röda Rummet - med ljudbok
Pris: 255,00 kr
Röda Rummet - med ljudbok
ur Snövit

Hon var vacker men högmodig, ingen fick vara
vackrare än den nya drottningen.
Hon hade en särskild spegel som hon frågade:
- Spegel, spegel på väggen där,
säg mig vem skönast i landet är?

Och då svarade spegeln:
- O drottning, du skönast i landet är.

Hon blev nöjd och glad,
för spegeln talade sanning.
Men prinsessan Snövit växte upp
och blev ett allt vackrare barn.

När Snövit var sju år frågade drottningen
sin underbara spegel:
- Spegel, spegel på väggen där,
säg mig vem skönast i landet är?

Och då svarade spegeln:
- Du, drottning, är skön som få,
men Snövit tusenfalt skönare ändå.

Då blev drottningen blek
och grön av avundsjuka.
Hon kunde inte sova om nätterna,
och när hon såg Snövit kändes det trångt
i hennes bröst som om det växte ogräs
och taggar där.

En dag sa hon till en jägare:
- Ta det där barnet ut i skogen!
Döda henne och kom hit med hennes lever
och lungor.

Jägaren tog Snövit ut i skogen
och drog sin stora kniv och skulle stöta den
i hennes hjärta, men då började hon gråta:
- Snälla jägare, döda mig inte!
Jag lovar att stanna i skogen
och aldrig komma hem mer.
Skönhet, odjur, häxor, prinsar

Skönhet, odjur, häxor, prinsar