På spaning med Hedvig
av
Hedvig Ljungar
”Jag ska raka benen och sminka mig. Killar ska ta första steget när det är dags för kyssar och sex. Sverige är ett jämlikt land säger vi. Men ju mer jag spanar, desto säkrare blir jag - det är nåt som inte stämmer.”
I ”På spaning med Hedvig” undersöker Hedvig Ljungar vad makt är och hur makt styr. I skolan, i badkaret, i sängen, på jobbet. Boken handlar om hur det är att vara ung i en värld som behandlar tjejer och killar olika.
Känner du igen dig? Kanske börjar du skratta, gråta eller blir förbannad. Det är bra. Läs gärna boken på toa, på tåget eller under täcket.
Hedvig Ljungar är 20 år och har tidigare medverkat i antologin ”Miljöspanarnas bästa”. Hon läser litteraturvetenskap och arbetar som skribent. På spaning med Hedvig är hennes debutbok.
Läs recensioner
Relaterade länkar1. Till den här boken finns en lektion på Lärarrummet för lättläst 2. Läs ett helt kapitel på Provläs.se
Fakta
Författare: Hedvig Ljungar
Nivå: 2 - Lättare
Genre: Unga läsare, Samhälle
ISBN: 9789170533723
Utgivningsår: 2012-01-01
Bindningstyp: Storpocket
Antal sidor: 128
Vi rekommenderar även
OM JAG VORE MAN
Jag sommarjobbar som skribent på en tidning.
Jag sitter med mina jobbarkompisar
vid det stora bordet som står vid fönstret.
Det är jag, Niklas och Lollo. Vi äter dagens lunch.
Det är sladdrig lasagne
som smakar som lasag nen i skolan på högstadiet.
Äckligt. Men det gör ingenting. Ingenting alls.
Idag h ar jag f ått en ny arbetsuppgift.
Jag ska ut och göra ett reportage om riksdagsvalet.
Jag är eld och lågor.
– Det är då väldans vad somliga gör karriär,
medan en annan sitter här år ut och år in
vid samma skrivbord, flinar Niklas.
Niklas har jobbat här länge.
Han kavlar upp skjortärmarna
och lägger armarna i kors över bröstet.
Jag ler lite. Ja du, tänker jag. Ledsen, snubben.
Att jag råkar vara duktigare än du.
Det känns förstås tungt att jag är brud
och intelligentare än du.
Min chef Lollo avbryter tankarna:
– Ja men Niklas, det är ju bara för att
hon är kvinna och charmar alla!
Hedvig Ljungar är en 20 årig tjej som bor i Stockholm, hon gillar att läsa böcker i badkaret och dricka kaffe i sängen. I den här boken, som är utgiven av Förlaget Lättläst, skriver hon kortare texter om makt, liv, kärlek, feminism och lite till. Jag gillar detta! Det är i många av hennes texter man känner igen sig och det är många gånger man ler då det är sådär pinsamt eller opinsamt bekant. Om den här boken kommit ut för ca 10-15 år sedan, hade jag varit ägare av ett väldigt sönderläst exemplar. Så blir det säkert idag för många unga tjejer.
Hedvig lyckas väldigt bra med att hålla balansen mellan privat och politiskt, jag avskyr verkligen när folk är för privata i sådana här sammanhang. Hon lyckas även att hålla tonen arg, glad, positiv och irriterad. En mycket bra blandning!
Vrsbibliotek’s Weblog