På jobbet 9 till 5
av
Marita Jonlos
Fem arbetstagare på ett dagcenter. Arne vill ha ordning och reda. Elin träffar en kille och har svårt att säga nej. Alice ser de andra gå och fika, men ingen frågar om hon vill följa med. Johan är en spexare och Sussi behöver tänka på sin vikt.
Arne, Elin, Alice, Johan och Sussi är kollegor på Klöverns dagliga verksamhet. Och där handlar det mycket om relationer. Här får du läsa om kärlek, skvaller och vänskap. Händelser som skulle kunna vara hämtade ur verkliga livet.
Fakta
Författare: Marita Jonlos
Bild: Andreas Bylund
Nivå: 2 - Lättare
Genre: Skönlitteratur, Samhälle
ISBN: 9789170533273
Utgivningsår: 2010-09-01
Bindningstyp: Inbunden
Antal sidor: 115
Vi rekommenderar även
På jobbet 9 till 5
– Nu får du skärpa dig, fräser hon.
Du ska alltid slingra dig. Först gör du inte
vad du ska och sedan flyger du iväg
med storstilade planer som aldrig går att genomföra.
Marlene påminner Johan om när han absolut ville
gå på Carolas bröllop för att kunna skriva om det.
Eller när han ville ta flyg-certifikat.
– Visst! Härliga minnen, ler Johan.
För att hjälpa honom att komma igång
skriver Marlene ner några stödord:
koldioxid-utsläpp, isar som smälter, bil-industri.
– Utgå från varje ord, säger hon, ett i taget,
och så skriver du lite om det.
Johan tittar på orden och hoppas att ett under
ska ske. Att han helt plötsligt ska förstå
vad de där orden verkligen betyder.
Han fantiserar om att han håller ett tal
till nationen. Till hela svenska folket, på teve.
Han inleder talet med Kära Medborgare.
Han talar sedan länge och väl om utsläpp
och översvämningar, ösregn och avgaser.
Han avslutar talet med ett kraftfullt Skärp er!