Omslagsbild, Oss skrämmer dom inte
Provläs ett kapitel
Pris: 40,00 kr

Oss skrämmer dom inte

av Elsie Johansson

Johan spottar i marken när Per kommer. Per kallar Johan för tokfan. Han vill ta över stugan där gubben Johan bor ensam med sin hund Racka. Per vill hyra ut stugan åt turister, men Johan vägrar att flytta.

En sen kväll kommer en främmande bil körande mot stugan. Är det tjuvar? Johan blir ordentligt skrämd. Ska han våga bo kvar?

Elsie Johansson är en av Sveriges populäraste författare. Oss skrämmer dom inte kom ut första gången 1990.

Relaterade länkar
1. Till den här boken finns en lektion på Lärarrummet för lättläst
2. Läs ett helt kapitel på Provläs.se
Dela på Internet:

Fakta

Författare: Elsie Johansson

Nivå: 2 - Lättare
Genre: Skönlitteratur, En Lätt Pocket
ISBN: 9789170533761
Utgivningsår: 2012-01-01

Bindningstyp: Lätt Pocket
Antal sidor: 48

Vi rekommenderar även

Omslagsbild, Den sista häxan
Pris: 170,00 kr
Den sista häxan
Omslagsbild, Nio dagar i Maddes liv
Pris: 170,00 kr
Nio dagar i Maddes liv
Omslagsbild, På jobbet 9 till 5
Pris: 170,00 kr
På jobbet 9 till 5
Främlingar vid huset

Plötsligt hördes ljudet av steg utanför.
Det knarrade och frasade av steg i snön.
Racka vred sig mellan Johans knän.
Hon försökte komma loss, men Johan höll.
Det gällde livet nu!

Han tvingade henne att lägga sig ner.
Det var sågspån på golvet.
Där låg hon och darrade.
Johan darrade han också.
Genom springan i dörren såg han två män.
De stod en bit från vedboden och rökte.
Johan såg glöden på deras cigaretter.
Männen talade lågt, men Johan hörde.
Han hörde vad de sa.

– Gubbfan, sa den ene.
Om han är hemma då?

– Det ordnar sig med gubben,
sa den andre. Honom fixar vi.
Nog ska vi klämma gubbfan på pengar.

Johan ryste. Han blev torr i munnen.
Nu gick de närmare stugan.
Den längste gick upp på farstubron
och bultade på dörren.
Den andre försökte kika genom fönstret.
Han lade pannan emot, men såg ingenting.
Det var mörkt i köket.
Johan hade släckt innan han sprang ut.
Bara vedspisen stod och glödde därinne.