Omslagsbild, Ondskan
Provläs ett kapitel
Pris: 65,00 kr

Ondskan

av Jan Guillou

Varje kväll måste Erik följa med farsan in i sovrummet. Han får dra ner byxorna och farsan slår honom så att blodet stänker upp på väggarna.

Erik skickas till internatskolan Stjärnsberg. Äntligen ska han slippa farsan, slippa att få stryk. Nu börjar hans nya liv. Men de äldre eleverna hatar Erik. De hatar att Erik är bäst på simning. De hatar att han inte är rädd för dem. Skolkamraterna är värre än farsan, mycket värre. Ska Erik slå tillbaka eller ska han vinna över dem på något annat sätt?

Jan Guillous Ondskan är en av Sveriges mest älskade böcker och finns också som film. Johan Werkmäster har återberättat den till lättläst.

Relaterade länkar
Till den här boken finns en lektion på Lärarrummet för lättläst.
Dela på Internet:

Fakta

Författare: Jan Guillou
Återberättare: Johan Werkmäster

Nivå: 2 - Lättare
Genre: Samtida
ISBN: 9789170530715
Utgivningsår: 2006-01-30

Bindningstyp: Pocket
Antal sidor: 120

Vi rekommenderar även

Omslagsbild, Mannen på balkongen
Pris: 150,00 kr
Mannen på balkongen
Omslagsbild, Svart flicka Vit flicka
Pris: 85,00 kr
Svart flicka Vit flicka
Omslagsbild, Vintermord
Rea: 50,00 kr
Vintermord
Erik gick till sitt rum
och hämtade badbyxor och en handduk.
Sedan gick han till simhallen.
Det var ingen annan där.
Vattenytan låg alldeles stilla.

Han hade ont i armbågen.
Den långe killen måste ha haft munnen öppen
när Erik träffade honom med armbågen.
Han hade fått ett djupt sår av killens tänder.
Erik kände på armbågen.
Det satt något skräp, något hårt i såret.
Med pekfingret och tummen drog han ut skräpet
och tittade förvånat på det.
Det var en av killens framtänder.

Han släppte ner tanden i bassängen.
Sedan dök han själv ner i vattnet
och började simma i rasande fart.