Omslagsbild, Odysséen
Visa fler bilder Provläs ett kapitel
Pris: 100,00 kr

Odysséen

av Homeros

Kung Odyssevs har krigat. Nu är han på väg hem. Men resan tar tid. Tio år tar det för Odyssevs att komma hem. Under den tiden hinner mycket spännande hända honom.

I den här boken kan du läsa om alla hans fantastiska äventyr. Ibland får Odyssevs hjälp av gudarna, ibland måste han klara allt på egen hand.

Erik Eriksson har gjort texten mer lättillgänglig genom att skapa en helt egen version av den antika hexametern.

Relaterade länkar
1. Till den här boken finns en lektion på Lärarrummet för lättläst.
2. Provläs ur boken
Dela på Internet:

Fakta

Författare: Homeros
Återberättare: Erik Eriksson

Nivå: 3 - Lätt
Genre: Klassiker, Sagor/Myter
ISBN: 9789170533891
Utgivningsår: 2012-03-19

Bindningstyp: Storpocket
Antal sidor: 157

Vi rekommenderar även

Omslagsbild, Anna Svärd - med ljudbok
Pris: 145,00 kr
Anna Svärd - med ljudbok
Omslagsbild, Låt tistlarna brinna!
Pris: 65,00 kr
Låt tistlarna brinna!
Omslagsbild, Madame Bovary
Rea: 50,00 kr
Madame Bovary
Omslagsbild, Röda Rummet - med ljudbok
Pris: 255,00 kr
Röda Rummet - med ljudbok
CYKLOPEN

Odyssevs fortsatte berätta:
– Vinden förde oss mot platser
som vi inte kände till.
Vi kom till öar där cykloper bodde.
De är vilda jättar med ett enda öga
mitt i pannan. Cykloperna är grymma,
de har inga lagar.

Vi seglade allt närmare cykloperna.
Först kom vi till en obebodd
och vacker liten ö.
Vi gick iland och tittade.
Det levde vilda getter på den lilla ön.

Vi jagade och vi fick mycket kött.
Vi hade med oss vin i båtarna.
Nu blev det fest på stranden.
På kvällen såg vi rök från andra öar.
Och vi visste att det var cykloperna.
Odysséen

Odysséen