Nya testamentet
Nya testamentet handlar om Jesus, hans liv och död på korset och uppståndelsen från de döda. Här finns bland andra berättelserna om hur Jesus botade sjuka och hur han delade ut bröd och fiskar till hungriga människor. Han gav människor förlåtelse och spred godhet.
Nya testamentet handlar också om Jesu lärjungar. De ville berätta för alla i hela världen att Jesus var Guds son.
Marie Louise Wallin har gjort urval och bearbetat både Gamla och Nya testamentet till lättläst.
Bilder av Malgozata Piotrowska.
Fakta
Återberättare: Marie Louise Wallin
Bild: Malgorzata Piotrowska
Nivå: 3 - Lätt
Genre: Klassiker, Religion
ISBN: 9789189042254
Utgivningsår: 1998-02-25
Bindningstyp: Inbunden
Antal sidor: 94
Vi rekommenderar även
Den förlorade sonen
Många syndare kom till Jesus.
Prästerna retade upp sig på det.
De blev arga och sade:
- Han tar emot tjuvar och andra syndare
i sitt hem. Han till och med äter tillsammans
med dem. Den som är tillsammans med syndare
är själv en syndare.
Jesus visste vad de tänkte.
Därför berättade han en liknelse för dem.
Han berättade om den förlorade sonen:
- Det var en gång en man som hade två söner.
Den ene sonen gick till sin far.
Han ville få ut sitt arv innan fadern dött.
Faderna gav honom pengarna
och sonen resta långt bort till ett främmande land.
Där slösade han bort alla sina pengar.
Efter en tid blev det hungersnöd i landet.
Sonen måste skaffa sig ett arbete för att få mat.
Han tog arbete som svinaherde.
Han var så hungrig att han kunde äta svinens mat.
En dag tänkte han:
Mina fars drängar har det bättre
än vad jag har det här.
Jag går hem och ber min far om förlåtelse.
Sedan frågar jag om jag får bli hans dräng.
Jag kommer att svälta ihjäl om jag stannar här.