Omslagsbild, Mor gifter sig
Provläs ett kapitel
Pris: 180,00 kr

Mor gifter sig

av Moa Martinson

»Nu ska du säga pappa, Mia, sa mor. Men jag sa farbror länge efteråt. Jag lärde mig aldrig tåla honom.«

Dagen då mor gifte sig var hon ledig från fabriken. Hon hade på sig en svart klänning hon lånat av en kamrat. En timme var hon och Albert Stenman borta och när de kom tillbaka var de gifta. Det är i slutet av 1800-talet och livet är fattigt och hårt för Mia och hennes mamma. De tvingas ständigt flytta när Albert får sparken för att han super och slåss. Men där finns ljusglimtar. Det söta bröstsockret och underbaras av allt – att få vara ensam med mor.

I sin klassiker Mor gifter sig skildrar Moa Martinson kvinnornas värld i en hård tid.

Relaterade länkar
Till boken finns en lektion på Lärarrummet
Dela på Internet:

Fakta

Författare: Moa Martinson
Återberättare: Cecilia Davidsson

Nivå: 2 - Lättare
Genre: Klassiker
ISBN: 9789170533150
Utgivningsår: 2010-02-08

Bindningstyp: Inbunden
Antal sidor: 144

Vi rekommenderar även

Omslagsbild, Brott och straff
Pris: 180,00 kr
Brott och straff
Omslagsbild, En herrgårdssägen
Pris: 85,00 kr
En herrgårdssägen
Omslagsbild, Gösta Berlings saga
Pris: 85,00 kr
Gösta Berlings saga
Omslagsbild, Kameliadamen
Rea: 80,00 kr
Kameliadamen
Strumpstickan

En dag skar det sig riktigt mellan mig och fröken.

Det hände på slöjden då vi flickor satt och stickade.
Jag gick fram och bad om hjälp med strumphälen.
Hon tog ifrån mig strumpan.

- Vad har du gjort med strumpstickan? frågade hon.

- Ingenting, svarade jag.

Hon visade mig stickan. Det var djupa hack i den.

- Svara! Vad har du gjort med stickan? sa fröken.

Jag teg. Jag hade haft med mig slöjdarbetet hem,
men jag hade inte gjort något med stickan.

- Du ska lära dig att tala sanning, du har varit ett odjur
ända sen du kom hit, sa fröken.

Hon talade fort, de röda fläckarna på halsen växte
ända upp till hakan.

Jag fick sitta kvar efter skolans slut. Lärarinnan fick
inte ett ord ur mig, inte ens en lögn. Jag hade ingen
aning om hur det blivit hack i stickan.

Jag kom inte hem förrän det var mörkt.