Mina drömmars stad
av
Per Anders Fogelström
Den första delen i Per Anders Fogelströms släktkrönika handlar om hur det var att leva i Stockholm för 100 år sedan.
Huvudpersonen Henning kommer till Stockholm för att söka arbete. I början har han det svårt och får arbeta hårt. Men han trivs ändå bra i staden. Sakta men säkert får han det bättre.
Fakta
Författare: Per Anders Fogelström
Återberättare: Arne Säll
Bild: Kalle Berggren
Nivå: 3 - Lätt
Genre: Klassiker
ISBN: 9789170531781
Utgivningsår: 2007-01-01
Bindningstyp: Storpocket
Antal sidor: 137
Vi rekommenderar även
Hos Storsäcken
På kvällen gick Henning till sin nya bostad.
Först gläntade han på dörren och tittade in.
Det var mörkt i rummet. Belysningen var dålig.
Uppe i taket hängde det en lykta.
Men den räckte inte till för att lysa upp överallt.
Henning stannade vid tröskeln och såg sig om.
Det var tre vuxna och några barn i rummet.
De höll just på att gå till sängs.
Deras kläder var upphängda på sänggavlarna.
Henning kände ingen av de andra hyresgästerna.
Han ställde ifrån sig ryggsäcken vid dörren.
Sedan gick han runt till alla,
hälsade och tog i hand.
Den ena av kvinnorna hette mamsell Tornberg.
Hon var i fyrtioårsåldern och smal som en sticka.
Den andra var en ung flicka.