Omslagsbild, Messet från Simona
Visa fler bilder Provläs ett kapitel
Pris: 190,00 kr

Messet från Simona

av Eva Salqvist

Varje dag sitter de två flickorna utanför affären. De spelar dragspel och ber om pengar.

Maja har egentligen annat att tänka på: Bästa kompisen Eva, som bara bryr sig om sin mobil. Och Markus med de blå ögonen, som alltid är så snäll mot Maja.

Men hon kan inte sluta undra. Vilka är flickorna med dragspelet? Vem är den mystiske mannen som övervakar flickorna?

När Maja börjar gräva i mysteriet försvinner flickorna spårlöst.
- Vi kan inte göra något, säger mamma och vännerna.
- Men alla kan väl göra något?, svarar Maja.

Messet från Simona är Eva Salqvists andra bok om Maja efter ”MSN – Maja söker Noa”. Man behöver inte läsa den för att hänga med i Messet från Simona.

Relaterade länkar
1. Till den här boken finns en lektion på Lärarrummet för lättläst
2. Läs ett helt kapitel på Provläs.se
Dela på Internet:

Fakta

Författare: Eva Salqvist
Bild: Erica Jacobson

Nivå: 2 - Lättare
Genre: Unga läsare
ISBN: 9789170533747
Utgivningsår: 2012-01-01

Bindningstyp: Inbunden
Antal sidor: 136

Vi rekommenderar även

Omslagsbild, Jag vill vara Ella
Pris: 150,00 kr
Jag vill vara Ella
Omslagsbild, Kriget kommer!
Rea: 50,00 kr
Kriget kommer!
Omslagsbild, Staden brinner!
Rea: 50,00 kr
Staden brinner!
Ur Messet från Simona

Det är mindre folk än vanligt.
Karolin ser ut att ha tråkigt.
Mitt i biblioteket finns ett runt bord
med fyra datorer.
Ofta är datorerna upptagna.
Idag är bara en upptagen.
En man med mörkt hår sitter och surfar.
Han sitter med ryggen vänd mot dem.

Maja går runt bland böckerna.
Ibland tar hon fram en bok
och läser på baksidan.
Maja hittar fyra böcker som hon tänker låna.
Med böckerna i famnen
går hon mot disken där Karolin sitter.

Mannen vid datorn sitter kvar.
Maja ger honom en snabb blick och stannar till.
En mörkgrön keps ligger på bordet bredvid mannen.
Det mörka håret är bakåtslickat.
Maja står som fastfrusen,
rädd att han ska upptäcka henne.
Det är han.
Mannen från köpcentrumet.
Radovan.

Han måste ha känt att Maja tittar på honom,
för plötsligt höjer han blicken
och stirrar på Maja med sina kalla, ljusblå ögon.
Messet från Simona

Messet från Simona