Max - Ute i kylan
av
Ritta Jacobsson
15-årige Max liv suger. Han har hamnat helt ute i kylan. Men snart får Max en chans att bli en i gänget igen. Han måste bara spela bra i det nya hockeylaget.
Och han måste imponera på den populäre Anton. En kväll ser Max något han inte borde se. Hur långt är Max beredd att gå
för att få behålla sina vänner och sin position i laget?
Ritta Jacobsson har tidigare skrivit flera lättlästa böcker för ungdomar. Max - Ute i kylan är hennes första bok för LL-förlaget.
Relaterade länkar1. Till den här boken finns en lektion på Lärarrummet för lättläst. 2. Provläs några kapitel ur boken
Fakta
Författare: Ritta Jacobsson
Nivå: 2 - Lättare
Genre: Unga läsare
ISBN: 9789170533907
Utgivningsår: 2012-03-19
Bindningstyp: Inbunden
Antal sidor: 160
Vi rekommenderar även
MED I GÄNGET
Pappa och jag åt middag i köket.
Jag hade bråttom till träningen
och åt glupskt.
Pappa tog det lugnt.
Han lastade potatis, pannbiff
och sås på gaffeln
innan han stoppade den i munnen.
Hans ögon var nyfikna.
Han nästan luktade sig till
att jag var glad.
- Har det hänt något?
frågade han till slut.
- Vad skulle det vara?
Jag kunde ju inte berätta
hur skönt det skulle bli
att slippa trava runt i kylan.
Att slippa låtsas åka till Huddinge.
Nu kunde jag spela på riktigt igen.
- Du verkar så glad.
- Ursäkta då om det stör dig!
Stolen nästan välte när jag for upp.
Jag bar min tallrik till diskbänken.