Omslagsbild, Mannen utan öde
Provläs ett kapitel
Pris: 65,00 kr

Mannen utan öde

av Imre Kertesz

Den 14-årige pojken György har suttit i koncentrationsläger i ett år. Han överlever och kommer hem till Budapest. Där vill alla att han ska glömma det som hänt honom. Men György vill inte inte glömma. Han kan inte glömma.

Författaren Imre Kertesz har fått Nobelpriset. Mannen utan öde är en av hans mest kända böcker.

Dela på Internet:

Fakta

Författare: Imre Kertesz
Återberättare: Johan Werkmäster

Nivå: 3 - Lätt
Genre: Samtida
ISBN: 9789170530005
Utgivningsår: 2003-08-25

Bindningstyp: Pocket
Antal sidor: 121

Vi rekommenderar även

Omslagsbild, Den du inte ser
Pris: 85,00 kr
Den du inte ser
Omslagsbild, Hugget & Sprickan
Pris: 65,00 kr
Hugget & Sprickan
Jag blev likgiltig för allt omkring mig.
Jag brydde min inte längre om någonting.

När vi ställde upp utanför tältet på morgnarna
blev jag ofta trött och satte mig ned.
Ibland satte jag mig rakt i en vattenpöl.
Det struntade jag i.
Jag märkte varken kylan, fukten,
blåsten eller regnet.

Det var som om alla känslor försvann.
Till och med hungern försvann.
Ändå fortsatte jag att stoppa i mig
allt som gick att äta,
men det var mest av gammal vana.

När jag arbetade på fabriken ansträngde jag mig inte alls.
Det hände ofta att en vakt slog till mig.
Då kastade jag mig genast ner på marken.
Vad som sedan hände märkte jag inte
eftersom jag somnade omedelbart.

Bandi Citrom oroade sig för mig.

– Du får inte ge upp! sade han.
Vill du dö här? Vill du inte komma hem igen?