Omslagsbild, Madame Bovary
Provläs ett kapitel
Rea: 50,00 kr
(170,00 kr)

Madame Bovary

av Gustave Flaubert

Emma är gift med Charles Bovary, läkare i en liten stad på landet. Hon tycker att hennes man är tråkig, att människorna i landsorten är tråkiga, ja, hela livet är grått och trist. Emma drömmer om vackra kläder, stora fester med tjusiga människor och bubblande champagne.

Hon träffar en ung man, Léon, som hon svärmar för. Men Emmas stora passion blir godsägaren Rodolphe som snart tröttnar på hennes överdrivna kärlek. Kommer Emma någonsin att finna en mening med sitt liv?

Madame Bovary är en världens mest kända kärlekshistorier. Malin Lindroth har återberättat den till lättläst svenska.

Läs recensioner
Dela på Internet:

Fakta

Författare: Gustave Flaubert
Återberättare: Malin Lindroth

Nivå: 3 - Lätt
Genre: Klassiker
ISBN: 9789170530777
Utgivningsår: 2006-09-25

Bindningstyp: Inbunden
Antal sidor: 120

Vi rekommenderar även

Omslagsbild, En herrgårdssägen
Pris: 85,00 kr
En herrgårdssägen
Omslagsbild, Fröken Julie - med ljudbok
Pris: 245,00 kr
Fröken Julie - med ljudbok
Veckorna gick.
Framåt sommaren började Léon
att tröttna på sin hopplösa kärlek till Emma.

Emma kommer aldrig att älska mig, tänkte han.
Det är lika bra att jag inser det.
Varför ska jag gå och plågas i den här trista staden?
Jag är fri och ung. Jag kan resa vart jag vill,
och få kärlek ifrån andra kvinnor!

En dag bestämde sig Léon
för att han skulle flytta till Paris.
Där skulle han fortsätta att studera juridik
och med tiden bli advokat.

Han hade hört en hel del om alla de nöjen
som fanns i huvudstaden.
Maskerader! Baler! Flotta restauranger!
Nu ville han bara roa sig och leva gott.

En dag i augusti gick Léon till Emma för att säga adjö.
Det var bara några minuter kvar tills han skulle resa.
Hästen och vagnen väntade redan vid grinden.

Fastän Léon hade bråttom blev det ett långt avsked.
De stod på trappan utanför Emmas hus
och sa artiga ord till varandra.
De ville båda tala om kärlek.
Men varken Léon eller Emma vågade säga något annat än artigheter.
Detta är en bearbetning till lättläst av Gustave Flauberts klassiska roman. Språket är enkelt men spänstigt i denna bearbetade version. Läsaren får ta del av huvuddragen i berättelsen och får en ganska god bild av romanen. (Ur BTJ)