Lysande utsikter
av
Charles Dickens
Pip bor i en liten by i England. Han är en fattig pojke utan föräldrar. Meningen är att han ska bli smed och gifta sig med någon i byn.
Men plötsligt blir Pip rik. En helt ny värld öppnar sig för honom. Han och flyttar till London och lär känna den olycksaliga tant Havisham och den vackra Estella.
Kan kärlek och pengar förändra en person? Är det lättare eller svårare att vara en god människa när man är rik?
Relaterade länkar1. Till boken finns en lektion på Lärararrummet
Fakta
Författare: Charles Dickens
Återberättare: Johan Werkmäster
Nivå: 3 - Lätt
Genre: Klassiker
ISBN: 9789170533570
Utgivningsår: 2011-08-25
Bindningstyp: Inbunden
Antal sidor: 208
Vi rekommenderar även
Mannen på kyrkogården
När jag var sju år gammal gick jag ensam
till kyrkogården, där mina föräldrar
är begravda. Det var eftermiddag,
dagen före julafton och det höll på
att bli mörkt. Vädret var fuktigt och kallt.
Jag heter Philip Pirrip men kallas bara för Pip.
Så har jag kallats ända sedan jag var barn.
Mor och far dog när jag var mycket liten.
Jag kan inte minnas dem alls.
Jag växte upp hos min storasyster Maria
och hennes man, smeden Joe Gargery.
De hade inga egna barn.
Maria var tjugo år äldre än jag. Vi bodde
i en stuga i en by på landet i sydöstra England.
Huset låg nära en slingrande flod,
inte långt från kyrkogården som jag besökte
den där kyliga eftermiddagen
när jag var sju år gammal.
Jag stod ensam bland gravstenarna
i dimman och plötsligt kände jag mig rädd.
Jag var omgiven av döda människor.
Mor, far och många andra
låg begravda under marken där jag stod.