Lyckobarnet - Pojken som överlevde Förintelsen
av
Thomas Buergenthal
Den judiske pojken Tomas Buergenthal var tio år när han släpptes ut från förintelselägret Sachsenhausen. Han är en av de yngsta som överlevt Förintelsen. Barnen hade det svårast i koncentrationslägren. Det enda sättet att överleva var att arbeta. Barn valdes ofta bort först och fördes till gaskamrarna.
Tomas kallade sig ”Lyckobarnet”, det krävdes tur för att överleva. Men hans uppväxt blev svår, nästan hela hans familj dog i Förintelsen.
Tomas Buergenthal är idag en välkänd jurist. Lyckobarnet – Pojken som överlevde Förintelsen är en gripande bok som återberättats till lättläst av Johan Werkmäster.
Läs recensioner
Relaterade länkar1. Till boken finns en lektion på Lärarrummet 2 Provläs ett längre stycke ur boken
Fakta
Författare: Thomas Buergenthal
Återberättare: Johan Werkmäster
Nivå: 2 - Lättare
Genre: Biografier, Historia
ISBN: 9789170533396
Utgivningsår: 2011-02-01
Bindningstyp: Pocket
Antal sidor: 104
Vi rekommenderar även
Barnhemmet
Jag trivdes genast på det judiska barnhemmet.
Det var en vit byggnad i två våningar.
Bakom huset låg en stor trädgård
och bredvid den fanns skogen.
Där växte svamp, blåbär och smultron.
En läkare undersökte mig.
Han tyckte att jag var alldeles för mager.
Jag måste äta fet mat för att gå upp i vikt.
Till frukost fick jag kokta ägg, smörgåsar
och en hel skål med grädde
som jag åt med jordgubbssylt.
Jag var inte längre en rädd och hungrig
lägerfånge som kämpade för att överleva.
På barnhemmet kunde jag njuta av livet
och fick snabbt många vänner.
De flesta barnen var föräldralösa.
Kanske var mina föräldrar också döda,
men jag hoppades att de levde
och snart skulle hitta mig.
"Thomas Buergenthals internationellt uppmärksammade självbiografi har nu äntligen kommit ut i lättläst version. /.../ Johan Werkmäster har en gedigen erfarenhet av att "översätta" eller återberätta texter till lättläst svenska. Ännu en gång har han lyckats lyfta fram berättelsens kärna i lättfattlig text med tydlig struktur, välbekanta ord, luftig layout och utan att förminska engagemang och känsla. Det är styvt gjort!"
BTJ, Häftepos 11108088, Elisabeth Eliasson Roos