Omslagsbild, Löwensköldska ringen och Charlotte Löwensköld
Provläs ett kapitel
Pris: 85,00 kr

Löwensköldska ringen och Charlotte Löwensköld

av Selma Lagerlöf

Löwensköldska ringen
General Löwensköld har en dyrbar ring som är värd lika mycket som en hel gård. När generalen dör, begravs han med ringen på fingret. En mörk natt bryter någon upp hans grav och stjäl ringen. Då börjar generalen spöka och många kusliga saker inträffar.

Charlotte Löwensköld
Karl-Artur är präst. Hans föräldrar är rika men själv vill han leva fattigt. Han tror att Gud vill ha det så. Men Karl-Artur träffar Charlotte och blir förälskad i henne.

"Löwensköldska Ringen" och "Charlotte Löwensköld" är de två första delarna i Selma Lagerlöfs trilogi om den Löwensköldska Ringen - här i samlade i en volym. Den tredje boken "Anna Svärd" är utgiven i en separat volym på LL-förlaget.

Dela på Internet:

Fakta

Författare: Selma Lagerlöf
Återberättare: Nils-Olof Franzén

Nivå: 3 - Lätt
Genre: Klassiker
ISBN: 9789170531989
Utgivningsår: 2008-02-04

Bindningstyp: Storpocket
Antal sidor: 198

Vi rekommenderar även

Omslagsbild, Dracula
Rea: 50,00 kr
Dracula
Omslagsbild, Kungsgatan
Rea: 50,00 kr
Kungsgatan
Omslagsbild, Låt tistlarna brinna!
Pris: 65,00 kr
Låt tistlarna brinna!
Omslagsbild, Nässlorna blomma
Pris: 65,00 kr
Nässlorna blomma
De avklippta lockarna

När Schagerström hade rest sin väg,
gick Karl-Artur tillbaka till sitt arbete.
Prosten och prostinnan var ensamma kvar.

-Jag förstår mig inte på Charlotte.
Jag måste be om en förklaring, sade prosten.
Ena dagen säger hon nej till Schagerström.
Andra dagen tar hon tacksamt emot
hans anbud. Jag måste tala allvar med henne,

- Hon har aldrig brytt sig om vad folk säger
om henne, sade prostinnan. Men detta går for långt.

Prostinnan såg, att hennes man var ond.

- Vet du vad, sade hon. Jag undrar,
om du är tillräckligt
förberedd for att tala med Charlotte nu genast.
Ska du inte vänta till i eftermiddag?

-Jo, det vore nog bäst, tyckte prosten.

Men så blev det tid för middagen,
och sedan skulle prosten sova en stund.