Kriget kommer!
av
Torsten Bengtsson
Femtonårige Olof bor i en liten fiskeby vid Öresund. Andra världskriget rasar i Europa och nazisterna marscherar in i Danmark. Ute på vattnet kan man se tyska krigsfartyg passera ut och in genom sundet.
Olof ger sig iväg i en liten båt för att hjälpa en judisk man att fly över havet till Sverige. Olof lyckas komma fram till rätt adress och slå den hemliga signalen. Dörren öppnas och han står öga mot öga med Gestapo, tyskarnas hemliga polis!
Det här är en spännande berättelse för unga läsare om flyktingar, mod och vänskap!
Fakta
Författare: Torsten Bengtsson
Nivå: 2 - Lättare
Genre: Unga läsare
ISBN: 9789170531170
Utgivningsår: 2007-09-01
Bindningstyp: Pocket
Antal sidor: 126
Vi rekommenderar även
EN stund senare kastade vi loss från kajen
och satte kurs ut ur Helsingborgs stora hamn.
Vinden hade mojnat. Över den danska sidan
av sundet höll solen på att gå ner.
Far drog på full gas.
Vi skulle snart vara hemma.
På långt håll såg vi två båtar komma mot oss.
De höll hög fart och styrde i riktning
mot vår lilla hamn.
Först trodde jag att de tävlade mot varandra.
De passerade oss med ett par hundra meter.
– Den första båten är Larssons,
sa far och pekade.
I samma ögonblick small det till.
Jag tittade med fars kikare på båtarna.
Båten strax bakom Larsson var en patrullbåt.
I aktern vajade en flagga med ett hakkors.
En soldat i fören sköt efter Larssons båt
med en kulspruta. Jag kunde se eldsflammorna
från gevärets mynning.
– Tyskarna skjuter! skrek jag.