Krigarens sista strid
av
Niklas Krog
– Du är döende, Biko. Rösten kom från bärstolen. Från en rödklädd kvinna med svarta, hårda ögon.
Den grymma kejsarinnan Nooriam har jagat Biko länge. Till sist har hon fångat honom. Nu tänker hon tvinga Biko att slåss som gladiator mot farliga fiender. För att överleva måste han besegra mannen med spikklubban och Gronden från hålorna under Svarta berget. Men Biko vill inte slåss. Han vill hem till sin familj.
Krigarens sista strid är den tredje och avslutande delen i fantasyförfattaren Niklas Krogs serie om krigaren Biko. Alla böckerna är illustrerade av Mats Minnhagen.
Relaterade länkarProvläs ett längre stycke ur boken
Fakta
Författare: Niklas Krog
Bild: Mats Minnhagen
Nivå: 2 - Lättare
Genre: Unga läsare, Skönlitteratur
ISBN: 9789170533297
Utgivningsår: 2010-09-01
Bindningstyp: Inbunden
Antal sidor: 144
Vi rekommenderar även
Dagens första fiende
Det var mitt på dagen och solen stod högt på himlen.
Den stack honom inte i ögonen. Läktaren var lika full
som de andra dagarna. Inga tomma platser någonstans.
Han stannade mitt på arenan och såg sig omkring.
Något hade förändrats. Människorna satt tysta.
De såg honom och han såg dem. Det fanns ingen blodtörst,
ingen längtan efter våld och död. De hade kommit
för att se honom kämpa. Och vinna.
I det ögonblicket kände han sig oövervinnlig.
Han vände sig mot kejsarinnan.
Hon satt alldeles stilla i sin tron.
Stirrade stelt på honom.
- Du glömde ditt vapen, Biko.
Jag föreslår att du hämtar det.
- Tack, sade han. Men jag vill inte ha det.
Kejsarinnan lutade sig fram.
- Du har fått ett vapen och du ska använda det.