Omslagsbild, Kejsarn av Portugallien
Provläs ett kapitel
Pris: 65,00 kr

Kejsarn av Portugallien

av Selma Lagerlöf

Det är en vacker och sorglig berättelse om Jan i Skrolyckas kärlek till sin dotter Klara Fina. När Klara Fina blir tvungen att resa till Stockholm blir Jans saknad för svår. Han älskar sin dotter så mycket att han blir galen. Han blir kejsaren av Portugallien. Kejsarn av Portugallen är kanske Selma Lagerlöfs mest älskade bok.

Relaterade länkar
Till den här boken finns en lektion på Lärarrummet för lättläst
Dela på Internet:

Fakta

Författare: Selma Lagerlöf
Återberättare: Malin Lindroth

Nivå: 3 - Lätt
Genre: Klassiker
ISBN: 9789170532146
Utgivningsår: 2008-03-31

Bindningstyp: Pocket
Antal sidor: 158

Vi rekommenderar även

Omslagsbild, Fettpärlan
Rea: 50,00 kr
Fettpärlan
Omslagsbild, Othello
Rea: 50,00 kr
Othello
Omslagsbild, Trägudars land
Pris: 180,00 kr
Trägudars land
Men Jan hade tänkt ut en plan.
Han visste hur han skulle få Klara Fina
att lugna sig.

Först tog Jan flickan i knät.
Han pratade lite med henne
tills hon hade slutat skrika och sparka.
Sedan rullade han upp ärmen på skjortan.

- Jag skulle också vilja bli vaccinerad,
sade Jan till läkaren.
Jag fick aldrig någon vaccination när jag var barn.

Klara Fina såg på Jan med sina stora blå ögon.
Hon såg hur läkaren tog fram kniven
och skar tre skåror i Jans arm.
Klara Fina ville alltid göra samma saker
som sin pappa. Om han hade fått en vaccination
ville hon också ha en.

Jan rullade ned ärmen på skjortan.

- Det var riktigt roligt att vaccineras.
Nu är det din tur, sade han till Klara Fina.

Den här gången gick det riktigt bra.
Klara Fina var tyst och lugn
när läkaren gav henne vaccinationen.

Innan familjen skulle gå
ville läkaren prata med Jan.

- Om du bara ville vaccinera dig
för att lugna flickan
kunde vi ha gjort vaccinationen på låtsas.
Jag hade inte behövt använda kniven
på riktigt, viskade läkaren.

Jan skakade på huvudet.

- Det hade inte gått, sade han.
Klara Fina är så klok.
Hon hade genast förstått
att vi försökte lura henne.