Kay från Koh Lanta i Thailand
av
Johanna Starkenberg Fröjd
Kay bor på ön Koh Lanta i södra Thailand. Han är tio år men drömmer redan om att bli fiskare som sin pappa och sin bror.
Den 26 december 2004 är en dag som Kay aldrig glömmer. Då svepte en jättevåg, en tsunami, in över ön. Tsunamin förstörde allt, hus, båtar, vägar och tusentals människor dog. Kay och hans familj lyckades rädda sig men deras hem och båtar förstördes.
Idag har familjen byggt upp sitt hus igen och fått nya båtar. Och Kay har börjat skolan, men har är lite lat. Han vill hellre följa med sin pappa på en fisketur.
Läs recensioner
Fakta
Författare: Johanna Starkenberg Fröjd
Bild: Anna Rehnberg
Nivå: 1 - Lättast
Genre: Barn i världen
ISBN: 9789170530852
Utgivningsår: 2006-08-25
Bindningstyp: Inbunden
Antal sidor: 105
Vi rekommenderar även
Längst ut på huset finns en brygga
med en stege ned i havet.
Så fort Kay kommer hem från skolan
byter han om till badbyxor och hoppar i vattnet.
- Kolla det här är mitt sjörövarskepp,
säger han och sätter sig på en stor vit frigolitbit.
Han använder en bräda som paddel.
Kay låtsas att grannens brygga är en öde ö
och stenen på bottnen en farlig haj
som anfaller honom. Kay slutar inte
förrän hans mamma ropar på honom:
- Du måste komma in och läsa dina läxor!
Kay suckar. Han gillar inte att göra läxorna.
Författaren och fotografen har, genom att följa livet i en fiskeby, lyckats förmedla en bra bild av Thailands befolkning och kultur. Boken har en enkel handling med ord och uttryck som är lätta att förstå. Den har ett fraserat radfall vilket gör den lämplig för dyslektiker och andra med lässvårigheter. /.../
Berättelsen är inbjudande och trevligt skriven med naturligt insprängda och lättillgängliga fakta. I kombination med femtiotalet färgfotografier ger den en god bild av hur vardagen kan gestalta sig för barn i Thailand. (Ur BTJ)