Omslagsbild, Katten i Ediths trädgård
Visa fler bilder Provläs ett kapitel
Pris: 120,00 kr

Katten i Ediths trädgård

av Birgitta Boucht

Det här är en bok om en berömd poet
och hennes katt. Poeten hette Edith,
katten hette Totti. Både Edith och Totti
dog för länge sedan. Men de vaknar upp
när du läser om dem.

Edith skrev många dikter om katter.
Hon fotograferade dem kärleksfullt.
Nu är det Totti som beskriver deras liv
och vänskap.

Boken är utgiven av Lärum-förlaget
och förlaget Duvan.

Dela på Internet:

Fakta

Författare: Birgitta Boucht

Nivå: 2 - Lättare
Genre: Biografier, Dikter
Utgivningsår: 2011-09-01

Bindningstyp: Inbunden
Antal sidor: 40

Vi rekommenderar även

Omslagsbild, Jag, Karl den tolfte
Rea: 50,00 kr
Jag, Karl den tolfte
Vem är Edith? Vem är Totti?

För mer än hundra år sedan,
år 1892, föddes en flicka
i staden S:t Petersburg i Ryssland.
Hon fick namnet Edith Irene Södergran.
Ediths föräldrar kom från Finland.
Hemma talade hon svenska. I skolan talade
hon tyska. Mänskorna omkring henne
talade ryska. På somrarna bodde hon
i byn Raivola i Karelen.
Där talade man finska.
Hon började tidigt skriva dikter
och dagbok i sitt vaxdukshäfte.
Hon var född till poet.

När Edith var femton år dog hennes pappa
i lungsjukdomen tuberkulos.
Två år senare fick hon veta
att hon hade samma sjukdom.
Hon vårdades på sanatorium
i Finland och i Schweiz. I Raivola bodde
hon med sin mamma Helena i en villa
med utsikt över den ortodoxa kyrkan,
kyrkogården och Onkamosjön.
Edith älskade naturen, hallon backen
och de höga träden, och familjens husdjur,
hundarna och katterna. Hon pratade med träd
och djur som med mänskor.
Katten i Ediths trädgård

Katten i Ediths trädgård