Omslagsbild, Jane Eyre
Provläs ett kapitel
Pris: 85,00 kr

Jane Eyre

av Charlotte Brontë

Janes barndom blir svår när föräldrarna dör. Men Jane vägrar att leva fattig och lydig. Hon vill bestämma själv över sitt liv. Som 18 -åring tar hon plats som lärare åt en liten flicka på den fina gården Thornfield. Hon blir kär i ägaren herr Rochester.

Men det är något underligt med gården Thornfield. Från vindskammaren hörs konstiga skratt.

Boken Jane Eyre av Charlotte Brontë är älskad av sina läsare alltsedan den kom ut i mitten av 1800-talet.

Malin Lindroth har återberättat den berömda romanen på lättläst svenska.

Läs recensioner
Dela på Internet:

Fakta

Författare: Charlotte Brontë
Återberättare: Malin Lindroth

Nivå: 2 - Lättare
Genre: Klassiker
ISBN: 9789170533501
Utgivningsår: 2005-01-25

Bindningstyp: Pocket
Antal sidor: 152

Vi rekommenderar även

Omslagsbild, Den hemliga trädgården
Pris: 180,00 kr
Den hemliga trädgården
Omslagsbild, Fettpärlan
Rea: 50,00 kr
Fettpärlan
Omslagsbild, Odysséen
Pris: 100,00 kr
Odysséen
Efter en stund tystnade skrattet.
Golvet knarrade ännu en gång
när den som hade skrattat lämnade min dörr.
Sedan låg huset tyst och stilla.

Jag bestämde mig för att väcka fru Fairfax
och berätta vad som hade hänt.
Snabbt tog jag en sjal över axlarna
och smög ut ur rummet.

Jag trevade mig fram genom mörkret i korridoren.
Nästan framme vid fru Fairfax rum
kände jag lukten av eld.
Jag vände mig om och såg ett moln av tjock svart rök
komma från herr Rochesters sovrum.
Det brann därinne!
Jane råkar ut för dramatiska händelser genom livet men ger inte upp utan slåss för sin självständighet och ett drägligt liv. Berättelsen är hållen i jagform, vilket ger en närhet och omdelbarhet. Det är lätt att identifiera sig med Jane och man blir intresserad av hennes liv. Trots hemska och mörka öden är tonen i boken optimistisk, och man blir inte förvånad över det lyckliga slutet. Det är en underhållande saga som man gärna läser till sista raden. (Ur BTJ)