Omslagsbild, Jag, Kristina
Visa fler bilder Provläs ett kapitel
Rea: 50,00 kr
(135,00 kr)

Jag, Kristina

av Hans Peterson

Jag föddes på Stockholms slott för länge sedan. Min far var kung. Jag fick lära mig allt som behövdes för att regera ett land. Jag blev drottning Kristina av Sverige. Det här är historien om mitt liv.

Bilder i färg gjorda av Julie Leonardsson.

Dela på Internet:

Fakta

Författare: Hans Peterson
Bild: Julie Leonardsson

Nivå: 2 - Lättare
Genre: Biografier, Historia
ISBN: 9789170530609
Utgivningsår: 2005-05-25

Bindningstyp: Inbunden
Antal sidor: 53

Vi rekommenderar även

Av påvens brev förstod jag
att jag var berömd, välkänd och omtalad.
Människor behandlade mig
fortfarande som n drottning
även om jag hade lämnat mitt land.

Under resan stannade jag en tid i Österrike.
Där lämnade jag min fars och mitt lands tro.
Jag lämnade Luthers lära och blev katolik.
Min vän kung Filip av Spanien var med
bland de förnäma herrarna i kyrkan
då jag fick min önskan uppfylld och blev katolik.

Jag fortsatte min resa söderut
genom Italiens städer.
Överallt måste jag stanna i flera dagar
för att ta emot hyllningar
både från folket och olika furstar.

Ett och ett halvt år efter att jag lämnat Sverige
gjorde jag mitt stora intåg i Rom.
Jag red mot stadsmuren på en vit häst
med förgyllda tömmar.
Folket jublade när jag red in genom
den port som kalls Porta del Popolo,
Folkets Port.
Jag, Kristina

Jag, Kristina