Jag, Gustav den andre Adolf
av
Hans Peterson
Sverige var för trångt och för litet för mig, den store Gustav den andre Adolf. Jag ville göra Sverige större, därför krigade jag mot andra länder. Kejsare och furstar i Europa fruktade mig och mina soldater, och aldrig har Sverige varit så stort som under min tid.
Hans Peterson har tidigare skrivit om kungar och drottningar som Gustav Vasa, drottning Kristina och Karl den tolfte med flera.
Maria Domeij har gjort bilderna.
Fakta
Författare: Hans Peterson
Bild: Maria Domeij
Nivå: 3 - Lätt
Genre: Biografier, Historia
ISBN: 9789170530548
Utgivningsår: 2006-01-30
Bindningstyp: Inbunden
Antal sidor: 77
Vi rekommenderar även
I staden Rigas bibliotek tog jag alla böcker
och sände dem till universitetet i Uppsala.
Så gjorde jag i flera städer. På så sätt fick våra
universitet i Sverige många värdefulla böcker.
Det bröjade bli höst och dåligt väder.
Många av mina soldater blev sjuka i fältsjuka.
De fick kräkningar och diarré och många dog.
Min bror Karl Filip blev också sjuk.
Jag ordnade så att han fick bra vård,
men han dog bara 20 år gammal.
Jag sörjde min älskade bror.