I krigarens spår
av
Niklas Krog
Biko vaknade med ett ryck. En man stod över honom i det mörka gästrummet med en kniv i handen. Biko är på väg hem till sin familj när han blir överfallen på ett värdshus.
Biko lyckas fly genom ett fönster och med blödande sår tar han sig vidare genom skogen. Han jagas av greve Jukrein och hans trupper. Snart hör han grevens fruktade bergsulvar närma sig.
Vad har Biko gjort för att bli så hatad? Han minns inte. Han förlorade sina minnen i det kalla havet i striden mot tarpunkungen. Med huvudet fullt av frågor kämpar Biko för sitt liv. Vem är vän och vem är fiende?
Läs recensioner
Fakta
Författare: Niklas Krog
Bild: Mats Minnhagen
Nivå: 2 - Lättare
Genre: Skönlitteratur
ISBN: 9789170533112
Utgivningsår: 2010-02-08
Antal sidor: 126
Vi rekommenderar även
Skuggor i skogen
Kvinnan passerade tätt förbi honom, nästan ljudlöst.
- Kom, väste hon.
Mannen tecknade åt Biko att ta plats mellan dem.
Då skulle han ha mannen bakom sig, det ville han inte.
Men det fanns inget hotfullt i mannens grå ögon.
Han svalde och skyndade efter kvinnan.
Ett steg, smärtan vaknade i bröstet som en pisksnärt.
Han drog ett djupt andetag. Vacklade genom smärtan.
Skogen flimrade för ögonen, han visste inte
om han sprang eller föll. Men när blicken klarnade
var han fortfarande på väg mellan träden.
Tätt bakom kvinnan. Hon rörde sig snabbt och lätt.
Hans egna fötter sjönk djupt i mossan. För djupt.
- De kommer att se mina spår, flämtade han.
- De är inte jägare. De kommer inte att se någonting.
Kanske hade hon rätt. Kanske skulle trupperna
inte leta efter spår. Men hon ändrade riktning.
Rörde sig över hårdare mark, där hans fötter
inte sjönk lika djupt. Träden växte tätare.
Trots att det var förmiddag blev det nästan mörkt
omkring dem. Löven dämpade alla ljud.
"Språket är laddat, komprimerat och fartfyllt, meningarna korta och texten är satt i kortare
stycken vilket ger ett luftig intryck. Mats Minnhagens illustrationer i färg är kraftfulla precis som texten. De passar väl in och ger en bild av hur hård Bikos resa verkligen är. Det är svårt att sluta läsa och det utlovas en fortsättning att vänta på!"
BTJ, Häfte 10108279, Lektör Eva E:son Fransson