Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann
av
Jonas Jonasson
När Allan Karlsson ska fira sin hundrade födelsedag är hälsan fortfarande god och nyfikenheten större än någonsin. Så till den grad att han flyr från sitt eget kalas på äldrehemmet. Han vill uppleva något mer, han vill få ta en sup och känna livet.
Jonas Jonassons roliga och spännande bok Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann har nu återberättats till lättläst av författaren Cecilia Davidsson.
Relaterade länkar1. Till boken finns en lektion på Lärararrummet
Fakta
Författare: Jonas Jonasson
Återberättare: Cecilia Davidsson
Nivå: 2 - Lättare
Genre: Återberättade böcker, Samtida
ISBN: 9789170533617
Utgivningsår: 2011-08-25
Bindningstyp: Pocket
Antal sidor: 160
Vi rekommenderar även
Rävjäveln
Det började med att Allan Karlsson sprängde
sitt hus i luften. Det var inte riktigt meningen.
Han tänkte bara hämnas på räven, som tog hans katt.
Efter kattens död var livet inte värt att leva,
tyckte Allan.
Katten hette Molotov och var Allans enda familj.
Efter ett händelserikt liv flyttade Allan
till ett litet torp i den sörmländska skogen.
Där levde han och katten ett trivsamt och enkelt liv.
När Allan skaffade höns för att få färska ägg
till frukost, började räven komma på besök.
Den smög runt hönshuset och letade efter luckor i nätet.
Räven var sugen på katten också, men Molotov var
för snabb. Han lyckades alltid komma undan.
Allan och Molotov hade det bra tillsammans,
men både Allan och katten blev äldre.
Molotov var inte längre lika snabb i benen,
och en dag hann räven ifatt.
Allan hade aldrig blivit så ledsen i hela sitt liv.