Hos tandläkaren
av
Mattias Grosin
Alla människor måste gå till tandläkaren, men få tycker om att gå dit.
I den här boken får du veta vad tandläkaren gör med dina tänder och hur det känns att sitta i tandläkarstolen.
Träffa Peter som besöker tandhygienisten. Håll Malin i handen när hon lagar en tand. Titta på Ellinors snygga tandställning. Var med när Stefan drar ut en tand.
Boken har många färgfotografier av Erja Lempinen.
Läs recensioner
Fakta
Författare: Mattias Grosin
Bild: Erja Lempinen
Nivå: 1 - Lättast
Genre: Övriga faktaböcker
ISBN: 9789170530043
Utgivningsår: 2004-02-25
Bindningstyp: Inbunden
Antal sidor: 72
Vi rekommenderar även
Borren surrar och viner.
Det låter högt i Malins huvud,
men hon känner ingen smärta.
Sylvia sprutar vatten för att kyla ned tanden.
Sedan använder hon en sugslang
för att få bort vattnet.
Hon petar lite i hålet med en sticka
för att se om hon har borrat färdigt.
Hon borrar lite till, petar och borrar lite till.
Tandläkaren borrar bort all karies.
Sedan fylls hålet igen med hårdplast
eller porslin.
Tidigare fyllde man hål med amalgam.
Amalgam är metall och vissa tror
att det är dåligt för kroppen.
En mycket intressant och samtidigt lärorik bok om hur det är att gå till tandhygienist eller tandläkare. Innehållet är lättillgängligt på olika sätt. Ett stort antal färgfoton, som på ett bra sätt förtydligar och åskådliggör det texten säger med ord. En bok som avdramatiserar tandvårdsbesök, ingen behöver gå till tandhygienist eller tandläkare och vara rädd. (Ur BTJ)
Boken ger en bra överblick över svensk tandvårdskultur. Har man inte den förståelsen för svensk tandvård och saknar vissa begrepp kan boken visa vägen och förklara hur det är och kan bli hos tandläkaren. Jag tycker boken bör användas i språkundervsning för nya svenskar. Den är lättförsåelig, språket är enkelt och tydligt med beskrivande kända situationer och bra bilder. Där kan boken fylla en funktion. Jag tyckte om boken och kan rekommendera den. Patricia de Palma, tandläkare ( Ur Tandläkartidningen 0407)