Hemsöborna
av
August Strindberg
Carlsson är på väg till ön Hemsö i Stockholms skärgård. Han ska bli dräng på madam Flods gård. Det är ingen ordning på gården sedan hennes man dog.Sonen Gusten bryr sig inte om jordbruket.
Carlsson börjar styra och ställa. Madam Flod är nöjd men Gusten går där med mörka tankar.
Hemsöborna är en av August Strindbergs mest älskade böcker. Den berättar om livet förr i tiden, om skärgårdens folk i glädje och sorg, i vardag och fest.
Cecila Davidsson har nu reviderat Busk Rut Jonssons återberättlese.
Relaterade länkar1. Provläs ett längre stycke 2. Det finns en lektion till Hemsöborna på Lärarrummet för lättläst
Fakta
Författare: August Strindberg
Återberättare: Busk Rut Jonsson
Nivå: 3 - Lätt
Genre: Klassiker
ISBN: 9789170534270
Utgivningsår: 2004-08-02
Bindningstyp: Pocket
Antal sidor: 175
Vi rekommenderar även
Han kom en afton i april
och hade ett krus med brännvin
i en läderrem runt halsen.
Efter det blev inget som förr.
Mannen hette Carlsson
och var en livlig och pratglad värmlänning
med blå ögon och krokig näsa.
Han var på väg till Hemsö,
en ö i Stockholms skärgård.
Han skulle arbeta som dräng åt gumman Flod.
Madam Flod kallades hon av folket på ön.
Gubben Flod hade dött
och nu behövde änkan hjälp av en man
som kunde ta hand om djuren och åkrarna.
Sonen Gusten brydde sig inte om gården.
Han var mest intresserad av jakt.
Carlsson kom till Dalarö,
där han mötte två pigor från gården.
De hette Clara och Lotten
och hade seglat från Hemsö
för att hämta Carlsson.