Omslagsbild, Glasfåglarna
Provläs ett kapitel
Pris: 65,00 kr

Glasfåglarna

av Elsie Johansson

TåPelles Nancy. Det är så de kallar henne i byn. TåPelle, det är Nancys pappa. Egentligen heter han Viktor Pettersson. Men efter att ha råkat hugga av sig stortån i skogen får han heta TåPelle, kort och gott.

Det bästa Nancy vet är att få brev från sin syster Dora som bor i Stockholm. Vackra, snälla Dora! En dag kommer Dora på besök. Men hon har en man med sig, Charlie. Nancy tycker inte om honom, hon känner på sig att allt inte står rätt till. Och vad är det Dora gömmer i sin resväska under trappen? Snart upptäcker hon den fruktansvärda hemligheten...

Dela på Internet:

Fakta

Författare: Elsie Johansson
Återberättare: Agneta Klingspor

Nivå: 3 - Lätt
Genre: Samtida
ISBN: 9789170531378
Utgivningsår: 2007-09-01

Bindningstyp: Pocket
Antal sidor: 127

Vi rekommenderar även

Omslagsbild, Inte mer än fullt tack!
Rea: 50,00 kr
Inte mer än fullt tack!
Omslagsbild, Roseanna
Rea: 50,00 kr
Roseanna
Omslagsbild, Saltön
Pris: 65,00 kr
Saltön
Morsan hade lagt de gamla trasmattorna
över julmattorna och lummer växten
var vissen. Hon stod och tvättade
Gwendolynes blöjor och farsans kalsonger.
Tvätten ångade i en stor kastrull
på spisen. Det var fuktigt i rummet
och skåpväggen rann av vattendroppar.
Morsan gned och skrubbade tvätten
mot tvättbrädan. Svetten rann och håret
hängde och slängde. Händerna var röda
av tvättmedlet, som på den tiden hette lut.
Betty satt vid fönstret och ammade
Gwendolyne. Det var en vanlig dag
efter jul. Då såg Betty något genom fönstret
och satte sig spikrakt upp.
– Det kommer en släde hit!
Med två gubbar därbak. Å, Gud, det är
visst prästen! skrek hon.

Hon rusade upp, stoppade in brösten
och knäppte blusen. Ungen hade inte
snuttat färdigt och började gallskrika.
Morsan fick brått och ordnade till sig.
Själv ville jag bara försvinna.
Bjällrorna på släden klingade
och klinget kom närmare och närmare
och slutade klinga framför vår stuga.

– Guds fred, sa prästen i dörren.