Fröken Julie
av
August Strindberg
Fröken Julie älskar att dansa. Hon kastar sig ut i dansen på midsommarafton. Ingen man dansar som Jean, faderns betjänt. Men får fröken Julie, grevens dotter, dansa med en betjänt?
I köket träffas de två tillsammans med Kristin som är Jeans fästmö. När Kristin har somnat börjar en natt som slutar med svek, kärlek och död.
August Strindberg har skrivit den berömda pjäsen om Jean och fröken Julie. Det är en av världens mest spelade pjäser. Busk Rut Jonsson har återberättat Fröken Julie till lättläst.
Fereshteh Fazeli har tidigare illustrerat flera lättlästa böcker.
Läs recensioner
Relaterade länkarTill boken finns material på Lärarrummet.
Fakta
Författare: August Strindberg
Återberättare: Busk Rut Jonsson
Bild: Fereshteh Fazeli
Nivå: 3 - Lätt
Genre: Klassiker, Drama
ISBN: 9789170530722
Utgivningsår: 2006-01-30
Bindningstyp: Storpocket
Antal sidor: 87
Vi rekommenderar även
- Kom nu Jean och dansa en schottis med mig! säger hon.
- Jag vill inte vara oartig mot någon,
men den här dansen har jag lovat Kristin, svarar Jean.
- Kristin kan få en annan dans.
Visst vill du låna ut Jean åt mig, Kristin?
- Det beror inte på mig.
Om fröken verkligen vill bjuda upp Jean
så passar det inte att han säger nej, svarar Kristin.
- Uppriktigt sagt så undrar jag om det är så klokt av fröken Julie att dansa två gånger med samma kavaljer.
Folk här börjar prata, säger Jean.
-Vad då? Vad menar han? frågar fröken Julie ilsket.
Vilken strålande idé att göra lättlästa romaner av återberättade böcker! Den lättillgängliga dialogformen finns ju redan där, illustrationer och lite text mellan replikerna hjälper till. Fröken Julie, först i serien, är en av världens mest spelade teaterpjäser. Texten ligger nära originalets. En bok som denna har många användningsområden. (Ur Vi april -06)